Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – w nowym wydaniu
2016-03-04
7 stycznia Polskie Wydawnictwo Muzyczne Spółka Akcyjna zostało przekształcone w państwową instytucję kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W związku z tą rewolucyjną dla naszej oficyny zmianą odświeżyliśmy naszą identyfikację graficzną.
Autorem nowej identyfikacji graficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest Marcin Hernas, ceniony projektant graficzny (specjalizacje: branding i grafika wydawnicza), edytor, redaktor i korektor, założyciel i właściciel studia tessera | design + direction, lub, jak sam o sobie mówi, "typoligraficzne urządzenie wielofunkcyjne z wbudowanym modułem sprawdzania pisowni".
Odświeżenie marki i wizerunku Polskiego Wydawnictwo Muzycznego obejmuje identyfikację graficzną oficyny wraz z logotypem, opracowanie księgi znaku, odświeżenie graficzne wszystkich możliwych komunikatów informacyjnych, promocyjnych i handlowych instytucji oraz w dalszej perspektywie opracowanie layoutu najważniejszych serii wydawniczych.
(na rysunku powyżej: porównanie dwóch logotypów)
- Nowy rozdział w życiu instytucji postanowiliśmy także zakomunikować nową strategią komunikacyjną oficyny – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. - Ze względu na ugruntowaną rozpoznawalność naszej marki na świecie, nie chcieliśmy dokonywać rewolucji. Raczej postawiliśmy na lifting identyfikacji graficznej, aby z jednej strony zaznaczyć ciągłość naszej instytucji, mocne osadzenie w czołówce światowej tradycji edytorskiej, z drugiej pokazać, że jesteśmy wydawnictwem nowoczesnym i dynamicznym.
- Jeśli chodzi o logotyp, to modyfikacji uległy jego proporcje, kompozycja i typografia - podkreśla Marcin Hernas. - Optycznie kwadratowy znak lepiej sprawdza się w kontekście współczesnych wymogów marketingowych i promocyjnych (np. awatary w social mediach), a także lepiej komponuje się z innymi znakami w obrębie dowolnych projektów graficznych. Znak powiązałem z kilkoma dodatkowymi identyfikującymi elementami graficznymi, wśród których najistotniejsza jest pięciolinia. W połączeniu z nią logo spełnia funkcję klucza muzycznego. Pięciolinia łatwo dostosowuje się do projektu, wzmacniając przekaz marki. Dodatkowe elementy graficzne, pojawiające się w części projektów identyfikacyjnych, to rozpięte na pięciolinii pauzy półnutowe i całonutowe, które wzmacniają potencjalność konotowaną przez pięciolinię – wszak wszystko w muzyce zaczyna się od ciszy. Zrezygnowałem ze stosowania nut (nieco nazbyt) często pojawiających się w projektach graficznych dotyczących muzyki. PWM w obecnej odsłonie to klasyk w nowych szatach: stonowany, ale nowoczesny, zdyscyplinowany, choć ze szczyptą fantazji, powściągliwy, ale pewny siebie.
Więcej o nowej identyfikacji graficznej PWM pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.