Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Romana Maciejewskiego
2016-03-18
30 marca, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego.
Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.
Osobowość twórcy kształtowała się pod wpływem S. Wiechowicza i K. Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego (m.in. mazurki na fortepian, Pieśni kurpiowskie na chór). Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!
Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem usłyszymy utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.
Zapraszamy w środę, 30 marca o godz. 19:00 do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.