Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Witolda Lutosławskiego
2016-04-11
14 kwietnia zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na wieczór z utworami Witolda Lutosławskiego pisanymi dla dzieci. Będzie to prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.
Lutosławski napisał ponad 40 piosenek dla dzieci – większość w czasie ofensywy socrealizmu w sztuce. Kompozytorowi udało się przetrwać ten okres, bo zamiast pisać „do szuflady”, przyjmował zamówienia od radia i telewizji na kompozycje dla dzieci. Wiele z nich cieszyło się dużą popularnością, szczególnie wśród młodych wykonawców. Niektóre trafiały do śpiewników obowiązujących w szkołach i materiałów dla nauczycieli, dzięki czemu poznały je miliony Polaków.
W czasie koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” przypomnimy część z nich. Utwory Witolda Lutosławskiego zabrzmią w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik.
Olga Pasiecznik – pochodząca z Ukrainy sopranistka, specjalizuje się w wykonawstwie oper barokowych i klasycznych, muzyki francuskiego impresjonizmu, muzyki oratoryjnej oraz utworów współczesnych. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, ale usłyszeć ją można na wielu europejskich scenach. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 30 płyt, m.in. z nagraniami „Requiem” Mozarta, „Mszy Nelsońskiej” Haydna, „Alcide” Bortniańskiego, opery „Imeneo” Haendla oraz pieśni Lutosławskiego. Oldze Pasiecznik będzie towarzyszyć przy fortepianie siostra Natalia – mieszkająca w Szwecji pianistka i kameralistka. Razem nagrały dwie płyty z muzyka ukraińską dla renomowanej francuskiej wytwórni OPUS 111, a także pieśni Mendelssohna i Dvořáka.
Wydarzenie poprowadzi Barbara Schabowska, dziennikarka radiowej Dwójki, która podczas spotkania porozmawia z Elżbietą Markowską – prezes Towarzystwa imienia Witolda Lutosławskiego.
Koncert jest częścią cyklu „Muzyka pod Liberatorem” prezentującego warszawskich kompozytorów muzyki poważnej. Współorganizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program Drugi Polskiego Radia.
Koncert odbędzie się 14 kwietnia (czwartek) o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.