Aktualności
Rozstrzygnięcie Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2016-04-18
Z przyjemnością informujemy o rozstrzygnięciu drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs, organizowany przez Fundację Meakultura, ma na celu promocję kompetentnej krytyki muzycznej, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, a także wspieranie osób początkujących w tej dziedzinie.
Po zapoznaniu się z tekstami, które napłynęły z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych, Jury obradujące w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Maria Pomianowska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski, Robert Kamyk oraz Adam Suprynowicz, postanowiło przyznać następujące nagrody za najlepszy tekst o muzyce w roku 2015:
1. Nagroda Główna
Paweł Siechowicz za tekst Lekkomyślność. Bach Giuliana Carmignoli ("De Musica: próby krytyczne/essais critiques")
Magdalena Romańska za tekst Między dźwiękami ("Muzyka W Mieście")
Antoni Michnik za tekst "Your Eyes Can Deceive You":"Gwiezdne Wojny" i muzyka eksperymentalna ("Glissando")
2. Wyróżnienia
- dla debiutanta
Karolina Dąbek za tekst Dźwięki oswojone (meakultura.pl)
- dla blogera
Dorota Kozińska za tekst Pięćdziesiąt pięć przymiarek do śmierci (blog "Upiór w operze" atorod.pl)
3. Nagroda Specjalna
John Allison za tekst King Roger ("Opera Magazine")
Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:
Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej dla Olgi Drendy za tekst Drugi obieg polskiej piosenki (dwutygodnik.com).
Nagrodę Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Karoliny Dąbek.
Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej dla Krzysztofa Bilicy.
Uroczysta gala finałowa Konkursu KROPKA odbędzie się 12 maja w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.