Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego w ramach projektu "Muzyką kawa słodzona"
2016-05-30
11 czerwca odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyką kawa słodzona". Tym razem w Domu Darmstadt w Płocku zabrzmią utwory Witolda Lutosławskiego, Dimitra Szostakowicza i Claude’a Debussy’ego, a wykonają je Patrycja Grecka - płocka skrzypaczka i inicjatorka cyklu oraz pianista Constant Notten z Holandii i wiolonczelistka Sophia Dimitrow z Niemiec.
Artyści zaprezentują m.in. Trio fortepianowe Nr 1 op.8 Szostakowicza, Sonatę d-moll na wiolonczelę i fortepian Debussy’ego oraz Partitę na skrzypce i fortepian Lutosławskiego.
Patrycja Grecka naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Płocku, w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie Bernarda Tomasińskiego. Swoją muzyczną edukację kontynuowała w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Studia ukończyła w Holandii w klasie prof. Roberta Szredera uzyskując dyplom magistra sztuki Konserwatorium w Maastricht. Artystka na co dzień gra w Płockiej Orkiestrze Symfonicznej, a także zajmuje się kształceniem młodych muzyków. Kontakt z zachodnim podejściem do muzyki klasycznej zainspirował skrzypaczkę do zorganizowania w Płocku cyklu „Muzyką kawa słodzona” prezentującego niezwykle utalentowanych muzyków z holenderskich uczelni.
Constant Notten jest pianistą wykształconym w Konserwatorium w Maastricht pod kierunkiem Joopa Grubbena. Będąc jednocześnie pracownikiem tej uczelni, jest akompaniatorem oraz współpracuje przy mistrzowskim programie Zuid-Nederlandse Hogeschool voor Muziek. Specjalizuje się w muzyce kameralnej. W 1985 roku otrzymał nagrodę Henriëtte Hustinx. Występował u boku takich orkiestr jak Limburg Symphony Orchestra czy Heerlen salon orchestra Dacapo. Constant Notten akompaniował przy okazji wielu międzynarodowych lekcji mistrzowskich i konkursów.
Sophia Dimitrow grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 5 lat w Konserwatorium Roberta Schumanna w Zwickau (Niemcy). W kolejnych latach swoją naukę kontynuowała w Lipsku pod kierunkiem Norberta Hilgera. Została przyjęta do prestiżowej szkoły dla młodych utalentowanych muzyków w Dreźnie. Sophia udzielała się w licznych młodzieżowych orkiestrach, ale także towarzyszyła im jako solistka. W 2015 roku rozpoczęła studia w Konserwatorium w Maastricht w klasie prof. Gustava Riviniusa.
Koncert rozpocznie się o godzinie 19:00 w płockim Domu Darmstadt (Stary Rynek 8).
Bilety w cenie 40 zł nabyć można w Bileterii POKiS oraz na www.pokis.infoserw.pl.
Szczegóły na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.