PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Jana Ekiera

2016-06-08

28 czerwca o godzinie 19:00 zapraszamy na wieczór z utworami Jana Ekiera, wybitnego kompozytora i dyrygenta, pedagoga i muzykologa. Jego kompozycje, głównie z lat 30., zabrzmią w wykonaniu Krzysztofa Książka – pianisty, który reprezentował nasz kraj na Konkursie Chopinowskim w 2015 roku.
 

Jan Ekier był absolwentem Konserwatorium Warszawskiego (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), laureatem III Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, a później jednym z jurorów Konkursu. Pracował jako edytor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, zasłynął również jako redaktor naczelny Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina. Według Ekiera tą publikacją spłacony został dług wobec kompozytora.

Był autorem licznych kompozycji, w dużej mierze inspirowanych folklorem polskim. Stworzył wiele dzieł fortepianowych (np. Toccata, Kolorowe melodie, Taniec góralski), orkiestrowych (np. Suita góralska), baletowych (np. Straszak, Tempo dnia) oraz wokalnych (np. Pieśni walki podziemnej, Szturmówka).

W czasie okupacji niemieckiej występował w stolicy na tajnych koncertach i brał udział w zakonspirowanych imprezach patriotycznych. Podobnie jak Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, Ekier współpracował z komisją repertuaru muzycznego komponując muzykę dla partyzantów.

Był laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Państwowej I stopnia i Nagrody I stopnia Ministra Kultury i Sztuki. W 1952 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, a w 1955 roku – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 1998 roku profesor Jan Ekier został laureatem pierwszej edycji Nagrody Chopinowskiej, przyznawanej przez Międzynarodową Fundację imienia Fryderyka Chopina. W 2004 roku otrzymał specjalną Nagrodę Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej, przyznaną – po raz pierwszy – w uznaniu wybitnych zasług dla zachowania i popularyzacji dziedzictwa Fryderyka Chopina. W 2010 roku został uhonorowany Orderem Orła Białego, za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej oraz dokonania naukowo-edytorskie.

Pod Liberatorem utwory Jana Ekiera wykona znakomity pianista Krzysztof Książek, który reprezentował Polskę w zeszłorocznym Konkursie Chopinowskim. Podczas koncertu usłyszymy Utwory na fortepian (2 preludia op. 1, Kołysanka, Humoreska, Mazurek op. 5, Toccata op. 4) oraz Kolorowe melodie – artystyczne opracowania najpiękniejszych polskich melodii ludowych różnych regionów. Urodzony w 1992 roku pianista jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej (I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworów Chopina oraz nagroda japońskiej grupy sponsorów Kigoukai w formie koncertów w Japonii – Płock 2008), XV Concurs International de Piano Ricard Vines (II miejsce – Lleida, Hiszpania 2009), The International Chopin Piano Competition (I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna – Lwów, Ukraina 2010), VI Concorso Internazionale Pianistico ''Citta di Avezzano'' (I nagroda – Avezzano, Włochy 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (III nagroda – Warszawa 2011). Koncertował w Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Polsce, na Słowacji i na Węgrzech.

Koncert odbędzie się we wtorek, 28 czerwca o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego (ul. Grzybowska 79).
Wstęp wolny.


Organizatorami cyklu „Muzyka pod Liberatorem” są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem jest TVP Kultura.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.