Aktualności
Festiwal chóralny Per Musicam Ad Astra
2016-06-09
W dniach 18-24 czerwca, podczas czwartej edycji Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego im. Mikołaja Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA, do Torunia, Chełmży i Inowrocławia zawitają chóry z całej Europy.
PER MUSICAM AD ASTRA to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium w Toruniu i niemieckiej agencji Meeting Music. Swoją nazwą Festiwal nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika, wpisując się tym samym w kulturalny krajobraz Torunia. Już po raz czwarty będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej.
Uczestnikami czwartej edycji Festiwalu będą chóry i zespoły wokalne m. in. ze Szwecji, Islandii, Finlandii, Czech, Łotwy i Polski. Ich zmagania konkursowe o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika oraz kilka znakomitych koncertów będzie można usłyszeć podczas tegorocznej edycji Festiwalu.
18 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się Koncert Inauguracyjny Per musicam ad humanitatem, podczas którego wykonane zostaną Lacrimosa Aleksandry Brejzy, Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo.
W obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski wpisuje się Koncert Specjalny tegorocznego Festiwalu, pod nazwą Per musicam ad sacrum, z muzyką Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis, który odbędzie się 19 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Przed koncertem będzie miało miejsce spotkanie z kompozytorem Pawłem Łukaszewskim. Repertuar koncertu obejmie muzykę sakralną, m. in. antyfony, psalmy, kantyk oraz pieśni.
O tym wyjątkowym rodzaju muzyki Paweł Łukaszewski, wielokrotny zdobywca Nagrody Muzycznej Fryderyk, powiedział: „Sacrum to głębia, przestrzeń, spojrzenie z perspektywy. Dźwięk, harmonia i akordy pomagają nam znaleźć własne miejsce w tym sacrum, ale są tylko środkami. Nie każda muzyka religijna jest sakralna”.
Koncert poprowadzi Jan Łukaszewski – dyrygent i dyrektor wybitnego, w pełni profesjonalnego Polskiego Chóru Kameralnego. Honorowy patronat nad koncertem sprawuje Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Przewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Ryszard Bober.
Nie zabraknie oczywiście występów chórów uczestniczących w konkursie. Zaśpiewają one w indywidualnych koncertach w kolejnych dniach Festiwalu, a razem wystąpią podczas koncertu pt. Per musicam ad amicitiam z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. Koncert odbędzie się 21 czerwca na Dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu, a w przypadku niepogody w Dworze Artusa. Uroczystość zakończy Ceremonia Wręczenia Nagród Konkursu o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika.
Zwieńczeniem tegorocznej odsłony PER MUSICAM AD ASTRA będzie ponowne wykonanie Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo w tym samym składzie oraz utworu Lacrimosa Aleksandry Brejzy – Koncert Finałowy odbędzie się 24 czerwca w kościele pw. Św. Jadwigi Królowej w Inowrocławiu.
Istotnym punktem Festiwalu jest jego oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w tegorocznej edycji będą miały okazję w dniach 19-20 czerwca wziąć udział w warsztatach chóralnych pt. „Technika wokalna – brzmienie – interpretacja”, prowadzonych przez prof. Krzysztofa Szydzisza – dyrygenta, specjalisty z zakresu emisji głosu, logopedy, menedżera kultury i konsultanta wokalnego polskich i zagranicznych zespołów chóralnych. W tych dniach odbędą się także indywidualne sesje treningowe dla chórów, prowadzone przez pozostałych jurorów.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny, bezpłatne wejściówki będą dostępne w kasie Dworu Artusa. Zapraszamy również słuchaczy bez wejściówek, w przypadku wolnych miejsc.
Więcej informacji i pełny program znajduje się na stronie oraz Facebooku Festiwalu
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury. Jest współfinansowane z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz budżetu Miasta Torunia.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.