Aktualności
Festiwal chóralny Per Musicam Ad Astra
2016-06-09
W dniach 18-24 czerwca, podczas czwartej edycji Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego im. Mikołaja Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA, do Torunia, Chełmży i Inowrocławia zawitają chóry z całej Europy.
PER MUSICAM AD ASTRA to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium w Toruniu i niemieckiej agencji Meeting Music. Swoją nazwą Festiwal nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika, wpisując się tym samym w kulturalny krajobraz Torunia. Już po raz czwarty będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej.
Uczestnikami czwartej edycji Festiwalu będą chóry i zespoły wokalne m. in. ze Szwecji, Islandii, Finlandii, Czech, Łotwy i Polski. Ich zmagania konkursowe o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika oraz kilka znakomitych koncertów będzie można usłyszeć podczas tegorocznej edycji Festiwalu.
18 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się Koncert Inauguracyjny Per musicam ad humanitatem, podczas którego wykonane zostaną Lacrimosa Aleksandry Brejzy, Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo.
W obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski wpisuje się Koncert Specjalny tegorocznego Festiwalu, pod nazwą Per musicam ad sacrum, z muzyką Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis, który odbędzie się 19 czerwca w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Przed koncertem będzie miało miejsce spotkanie z kompozytorem Pawłem Łukaszewskim. Repertuar koncertu obejmie muzykę sakralną, m. in. antyfony, psalmy, kantyk oraz pieśni.
O tym wyjątkowym rodzaju muzyki Paweł Łukaszewski, wielokrotny zdobywca Nagrody Muzycznej Fryderyk, powiedział: „Sacrum to głębia, przestrzeń, spojrzenie z perspektywy. Dźwięk, harmonia i akordy pomagają nam znaleźć własne miejsce w tym sacrum, ale są tylko środkami. Nie każda muzyka religijna jest sakralna”.
Koncert poprowadzi Jan Łukaszewski – dyrygent i dyrektor wybitnego, w pełni profesjonalnego Polskiego Chóru Kameralnego. Honorowy patronat nad koncertem sprawuje Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Przewodniczący Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Ryszard Bober.
Nie zabraknie oczywiście występów chórów uczestniczących w konkursie. Zaśpiewają one w indywidualnych koncertach w kolejnych dniach Festiwalu, a razem wystąpią podczas koncertu pt. Per musicam ad amicitiam z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. Koncert odbędzie się 21 czerwca na Dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu, a w przypadku niepogody w Dworze Artusa. Uroczystość zakończy Ceremonia Wręczenia Nagród Konkursu o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika.
Zwieńczeniem tegorocznej odsłony PER MUSICAM AD ASTRA będzie ponowne wykonanie Song of the Universal oraz Sunrise Mass Oli Gjeilo w tym samym składzie oraz utworu Lacrimosa Aleksandry Brejzy – Koncert Finałowy odbędzie się 24 czerwca w kościele pw. Św. Jadwigi Królowej w Inowrocławiu.
Istotnym punktem Festiwalu jest jego oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w tegorocznej edycji będą miały okazję w dniach 19-20 czerwca wziąć udział w warsztatach chóralnych pt. „Technika wokalna – brzmienie – interpretacja”, prowadzonych przez prof. Krzysztofa Szydzisza – dyrygenta, specjalisty z zakresu emisji głosu, logopedy, menedżera kultury i konsultanta wokalnego polskich i zagranicznych zespołów chóralnych. W tych dniach odbędą się także indywidualne sesje treningowe dla chórów, prowadzone przez pozostałych jurorów.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny, bezpłatne wejściówki będą dostępne w kasie Dworu Artusa. Zapraszamy również słuchaczy bez wejściówek, w przypadku wolnych miejsc.
Więcej informacji i pełny program znajduje się na stronie oraz Facebooku Festiwalu
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury. Jest współfinansowane z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz budżetu Miasta Torunia.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.