Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”
2016-08-15
Od 15 do 30 sierpnia trwać będzie 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego”.
12. edycja festiwalu to nie tylko zestawienie muzyki Fryderyka Chopina z utworami najbliższych mu twórców – Bacha, Mozarta, Belliniego czy Jíroveca, ale również poszukiwanie różnorodnych inspiracji i podążanie śladami wpływów na muzykę Chopina oraz jego twórczości na dzieła innych kompozytorów.
Tegoroczna odsłona festiwalu prezentuje szeroki wachlarz gatunków muzycznych: od opery i pieśni, przez muzykę kameralną i symfoniczną, aż po popularne w XIX wieku parafrazy, wariacje i opracowania tematów najbardziej znanych dzieł epoki. Utwory wykonywane będą zarówno na instrumentach współczesnych, jak i historycznych.
Tradycyjnie wsród gości festiwalu znaleźli się światowej sławy pianiści m.in. Katia i Marielle Labéque, Nelson Goerner, Till Fellner, Jan Lisiecki, Jonathan Plowright i Yulianna Avdeeva, a także laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego, w tym Seong-Jin Cho i Charles Richard-Hamelin.
Na uwagę zasługuje niezwykle ciekawy repertuar wykonawstwa historycznego. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy kompletne wykonanie opery „I Capuleti e i Montecchi” Vincenzo Belliniego, a dokona go na instrumentach historycznych zespół Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego.
Legendarny zespół zaprezentuje także, wraz z pianistą Nelsonem Goernerem, Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” oraz Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.
Interesująco zapowiadają się też pozostałe punkty programu, w tym wykonanie Preludiów Chopina w wersji na orkiestrę symfoniczną w opracowaniu Jeana Françaix z 1967 roku, koncerty kameralne (m.in. Belcea Quartet, Apollon Musagete, Szymanowski Quartet) i recitale chopinowskie przed sercem kompozytora w warszawskiej Bazylice św. Krzyża.
Podczas festiwalu zabrzmi także muzyka kompozytorów polskich, m.in. II Symfonia c-moll op. 15 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 Ludomira Różyckiego.
Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i po raz pierwszy w ramach festiwalu – w Żelazowej Woli.
Transmisji koncertów wysłuchać będzie można na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.
Szczegółowy program znajduje się TUTAJ.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.