Aktualności
103. rocznica urodzin Jana Ekiera
2016-08-29
29 sierpnia 1913 roku w Krakowie urodził się Jan Ekier – pianista, kompozytor, pedagog i redaktor. Znawca twórczości Fryderyka Chopina i wielokrotny juror Konkursów Chopinowskich.
Wyrastał w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Jego ojciec, Stanisław, był kompozytorem muzyki tanecznej i wodewilów, a siostra Helena uznaną pianistką i docentem krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Naukę gry na fortepianie i kompozycji rozpoczął u Olgi Stolfowej i Bernardina Rizziego. W latach 1932-1934 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem prof. Zdzisława Jachimeckiego. W roku 1934 rozpoczął studia pianistyczne u prof. Zbigniewa Drzewieckiego i kompozytorskie u prof. Kazimierza Sikorskiego w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W 1937 roku został laureatem Konkursu Chopinowskiego. Koncertował w kraju i za granicą. Stworzył wiele kompozycji, często inspirowanych folklorem polskim. W jego dorobku znajdują się liczne dzieła: fortepianowe, orkiestrowe, baletowe i wokalne.
Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczął działalność edytorską i związał się z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W roku 1959 został redaktorem naczelnym Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, którego pierwszy tom – Ballady ukazał się w 1967 roku.
Był wielokrotnie wyróżniany za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe. Spośród wszystkich znamienitych nagród należy wspomnieć Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, czy nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, które otrzymał kolejno w latach 2000 i 2005. W roku 2010 uhonorowany został najwyższym odznaczeniem państwowym – Orderem Orła Białego. Rok przed śmiercią otrzymał nagrodę honorową Koryfeusz Muzyki Polskiej. Zmarł 15 sierpnia 2014 roku w Warszawie. Spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.