Aktualności
Znamy finalistów Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-23
24 listopada podczas ostatniego etapu X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga swoje umiejętności zaprezentuje szóstka dyrygentów.
O konkursowe zwycięstwo walczyć będą:
Bar Avni (Izrael)
Modestas Barkauskas (Litwa)
Aleš Kománek (Czechy)
Boon Hua Lien (Singapur)
Su-Han Yang (Tajwan)
Iaroslav Zaboiarkin (Rosja).
Z ośmiu utworów, przewidzianych regulaminem w III etapie konkursu, każdy uczestnik wybrał po dwa utwory z grupy A i B. Spośród nich pół godziny przed występem losuje po jednym z wybranych do konkursowego wykonania. Na opracowanie z orkiestrą wylosowanych utworów przeznacza się nie więcej, niż 50 minut (nie więcej, niż 25 minut na każdy). W dziełach cyklicznych i wieloczęściowych – w wypadku rezygnacji jury z wyznaczenia określonej części utworu – uczestnik dokonuje tego wyboru według własnego uznania.
Partię fortepianu w IV Symfonii koncertującej Karola Szymanowskiego grał będzie Piotr Sałajczyk, wszechstronny i kreatywny polski pianista, wychowanek katowickiego profesora Józefa Stompla.
Harmonogram przesłuchań etapu III:
9.30 – 10.20
Aleš Kománek
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
10.25 – 11.15
Boon Hua Lien
Program: W. Lutosławski – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47, K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
11.45 – 12.35
Su-Han Yang
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.00 – 16.50
Iaroslav Zaboiarkin
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 4
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.55 – 17.45
Bar Avni
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo C. Debussy – Morze
K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60 albo W. Lutosławski – II Symfonia
18.15 – 19.05
Modestas Barkauskas
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
H.M. Górecki – Refren op. 21 albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Trzeci etap przesłuchań transmitowany będzie online, a także na antenie Radiowej Dwójki.
Przypominamy, że w czasie trwania konkursu partytury dzieł polskich kompozytorów z katalogu PWM można obejrzeć na platformie Issue.
źródło, fot.: materiały Filharmonii Śląskiej
Najczęściej czytane:
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.
MAJ: czwarta odsłona konkursu
Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.