Aktualności
„Musica Concertante” Krzysztofa Meyera – prawykonanie w Lusławicach
2017-12-05
17 grudnia odbędzie się w Lusławicach prawykonanie nowego utworu Krzysztofa Meyera „Musica Concertante” na wiolonczelę, fortepian, perkusję i smyczki. Utwór wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Solistami będą Jan Kalinowski (vc) i Marek Szlezer (pf).
„Musica Concertante” zbudowana jest z czterech naprzemiennie występujących części wolnych i szybkich. To utwór wirtuozowski, jednak jego wirtuozeria – takie mam wrażenie – nie jest powierzchowna. Stawia wykonawców przed różnorodnymi problemami, nie tylko czysto technicznymi, ale i interpretacyjnymi. Znamienny dla tego utworu jest wysoki stopień integracji pomiędzy instrumentami solowymi i orkiestrą. Wiolonczela i fortepian pełnią wiodącą rolę, będąc jednocześnie mocno osadzone w narracji całości. Orkiestra pozostaje istotnym partnerem kolejnych zdarzeń muzycznych; nigdy nie ma przypisanej jedynie funkcji akompaniującej. Powinienem pewnie teraz powiedzieć więcej o formie i strukturze, ale uważam, że – ostateczni – nie jest to istotne dla słuchacza. Każdy szczegółowy komentarz odziera mnie z przekonania, że muzyka którą piszę mówi sama za siebie, bez konieczności tworzenia drogowskazów.
Krzysztof Meyer
Prawykonanie „Musica Concertante” Krzysztofa Meyera odbędzie się podczas finałowego wieczoru Międzynarodowego Kursu dla Dyrygentów z prof. Jormą Panulą.
© PWM / fot. Mariusz Makowski
Najczęściej czytane:
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.
Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.