Aktualności
Prawykonanie „Sonosphère II: My’Kaddish” Elżbiety Sikory
2018-01-30
Ensemble Court-circuit jako pierwszy w tym roku świętuje okrągłą rocznicę urodzin Elżbiety Sikory. Jeszcze dzisiaj zespół przedstawi niewykonywany dotąd utwór kompozytorki „Sonosphère II: My’Kaddish” na klarnet (klarnet basowy), kwartet smyczkowy i kontrabas (2014-2016).
Koncert odbędzie się w Audytorium CRR w Paryżu. Wystąpią: Pierre Dutrieu (cl), Alexandra Greffin-Klein, Aya Kono (vn), Laurent Camatte (va), Frédéric Baldassare (vc), Didier Meu (cb).
Elżbieta Sikora tak pisze o nowym utworze:
W drugim z kolei utworze cyklu „Sonosphère” główne miejsce zajmuje instrument solo – klarnet i jego cień – klarnet basowy. W odróżnieniu od pierwszego utworu cyklu, „Twilling”, w którym partia oboju jest elektronicznie przetwarzana, „My’Kaddish” obywa się bez elektroniki. Klarnet jest umieszczony w środku kulistej sfery dźwiękowej realizowanej przez kwintet smyczkowy, w której dźwięki przechadzając się po zawiłych liniach, spotykają się i rozdzielają, przyciągają się i odpychają tworząc napięcia, które klarnet usiłuje rozwiązać na swój sposób. Instrument solowy proponuje własny przebieg kreśląc zmienną i barwną linię przewodnią, która przypomina tęskną a zarazem pełną goryczy pieśń. Posługując się często skrajnymi rejestrami dźwięków, klarnet – w wytworzonej przez siebie przestrzeni – przywołuje ulotne myśli, które wysyła pamięć. Prawie statyczne, ale łagodne linie ustępują miejsca rytmom przepełnionym światłem zwiastując nową możliwą radość.
pamięci Nicolas
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.
Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.