Aktualności
Odeszła Anna Papierzowa
2018-03-20
10 lutego 2018 roku zmarła w Krakowie Anna Papierzowa, z domu Tarasin, ur. 26 lipca 1925 roku w Kaliszu. Magister filologii polskiej, w latach 1946-1950 studiowała na Uniwersytecie Jagiellońskim u prof. prof. Stanisława Pigonia, Kazimierza Wyki i Kazimierza Nitscha.
Zawodowo związała się z dwoma wydawnictwami. W latach 1954-1974 pracowała w Polskim Wydawnictwie Muzycznym (PWM), początkowo jako redaktor, następnie starszy redaktor, kolejno w Redakcji Muzyki Polskiej oraz w Redakcji Wydań Źródłowych i Dokumentalnych. W latach 1974-1988 była starszym redaktorem w Wydawnictwie Literackim.
Teresa Chylińska, kierownik Redakcji PWM w latach 1961-1889, wspomina:
Hania (bo takiego imienia używała) była bardzo ceniona jako znakomity fachowiec a zarazem osoba o szerokiej wiedzy humanistycznej, historycznej, zapalona melomanka. Za to wszystko wyróżniali Ją bardzo i cenili Tadeusz Ochlewski i Mieczysław Tomaszewski. Dla kolegów i koleżanek (z dyrektorami włącznie!) była „panią APĄ”.
Mieczysław Tomaszewski zapamiętał natomiast, że Anna Papierzowa
… pracowała zawsze nad tytułami szczególnie ważnymi, jako „korektorka” czy „redaktor” – „doskonały”.
Anna Papierzowa jest autorką jednej z pozycji książkowych wydanych przez PWM, zatytułowanej Libretta oper polskich z lat 1800-1830. Publikacja ukazała się w 1959 roku w serii Dokumentacja Warszawskiego Okresu Życia i Twórczości Fryderyka Chopina.
Bratem zmarłej był Jan Tarasin – polski malarz.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.