Aktualności
Audycja kontrabasowa w Krakowie
2018-04-06
„Chcesz być szczęśliwy, graj na kontrabasie!” – to dewiza jednego z najznakomitszych muzyków i pedagogów XX wieku – kontrabasisty Bronisława Ciechańskiego. Tę dewizę potwierdzają uczniowie klasy kontrabasu Grzegorza Frankowskiego ze Szkoły Muzycznej nr 1 w Krakowie. Od paru lat grają utwory solo, w duecie i na kwartet kontrabasowy, które zaprezentują w koncercie w Krakowskim Forum Kultury 11 kwietnia o godz. 17:00.
Utwory pochodzą z wydanej nakładem PWM trzyczęściowej „Szkoły na kontrabas - MINI, MIDI, MAXI” autorstwa Grzegorza Frankowskiego. W tym koncercie nie byłoby nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że uczniowie mają od 11 do 17 lat, a najmłodszy z nich zaczął swoją przygodę z kontrabasem mając 5 lat ! Do niedawna było to nie do pomyślenia! Kontrabasiści zaczynali na dużych instrumentach mając kilkanaście lat i korzystali z podręcznika wydanego jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku.
Mamy więc do czynienia z historycznym przełomem w nauczaniu gry na kontrabasie, który był możliwy również dzięki skonstruowaniu mini kontrabasów odpowiadających rozmiarom małego dziecka. Z pewnością większość melomanów nie widziała takiego instrumentu. Będzie taka szansa podczas tego koncertu.
W programie znajdą się, oprócz przebojów muzyki klasycznej tj. „Ody do radości” Beethovena, standardów jazzowych Theloniousa Monka tj. Blue Monk, utwory, których wartość nie przemija pomimo tysiąca opracowań: Amazing Grace czy American Patrol. Usłyszymy miniatury takich kompozytorów jak Astor Piazzolla czy Chick Corea i oczywiście specjalnie napisane lub zaaranżowane na potrzeby „Szkoły na kontrabas” utwory Grzegorza Frankowskiego.
Przy fortepianie zasiądzie autor opracowań akompaniamentów, znany pianista i aranżer Ireneusz Boczek.
Nie lada to gratka zobaczyć i posłuchać „jeszcze żyjących” autorów prezentujących wspólnie nowe dzieło tak unikalne na polskim rynku muzycznym i wydawniczym!
Serdecznie zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.