Aktualności
Alfabet Andrzeja Kwiecińskiego
2018-05-11
Piąty alfabet kompozytorski*. Andrzeja Kwiecińskiego. Inny.
A: Abrahamsen, Akiko Yamane, Anne-Sofie (von Otter)
B: Barok, Bel Canto, Basia (Majewska), Bezuidenhout (Kristian), Borzelli (Silvia), Brut
C: Cavalli, Chaos, Ciaccona, Contredanse, Czekolada
D: Detal, Divina Devia, Dramma (Giocoso), Dolan (Xavier)
E: “ear worm”, Euridice, Ela
F: Faulkner (William), Fellini (Federico), Ferarri (Benedetto), FORMA
G: Gerard Grisey
H: Händel, Haga, Holandia i Hania (Kulenty)
I: Intuicja
J: Jaroussky (Philip), Jacobs (Rene), Jeux
K: Kontratenor, Karol Kozłowski, Kunszt
L: Lachenmann, Les Indes galantes, Lusia (vel. Lucia di Lamermoor)
M: Marco, Mykietyn, Miodowa, Miodzina
N: Naïs, Niuans
O: Offenbach, Obsesje, OCD, Ornament, Ouverture
P: Pier Paolo Pasolini, Padmore (Mark), Peonie, Pollock, Precyzja, Praliny, Pepolki
R: Rossi, Rameau, Rossini, Repetytywność, Rigaudon, Rzemiosło
S: Sciarrino, Super Mario Bros., Stanisław (Moniuchequo), Suite, Siciliano
T: Tradycja, Terry (Wey), Telemann
U: Umami
V: Vivica Genaux (i jej szczęka)
W: Warszawa, Wino, Winterreise
Z: Zniekształcenie, Zoroastre
© PWM / fot. Bartek Barczyk
* Alfabet jest częścią akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA, którą PWM prowadzi od początku roku. Do tej pory opublikowaliśmy alfabety Marcela Chyrzyńskiego, Eugeniusza Knapika, Krzysztofa Knittla oraz Zygmunta Krauzego.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.