Aktualności
Znamy zwycięzców Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców
2018-05-25
23 maja w Radziejowicach zakończyły się przesłuchania XII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców. Do trzeciego etapu Konkursu zakwalifikowało się 3 uczniów szkół muzycznych II stopnia oraz 8 studentów uczelni muzycznych.
Jury obradowało w składzie: Agata Kielar-Długosz, Dariusz Przybylski, Maciej Żółtowski.
W kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia Nagrodę Główną otrzymał:
• Karol Mastalerz (saksofon), uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk.
W kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia zostały przyznane dwa równorzędne Wyróżnienia dla:
• Gustawa Bafeltowskiego (wiolonczela), ucznia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Marcina Zdunika,
• Mateusza Warzechy (saksofon), ucznia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk.
W kategorii studentów uczelni muzycznych trzy równorzędne Nagrody Główne zostały przyznane:
• Tamarze Kurkiewicz (perkusja), studentce Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Henryka Mikołajczyka i Miłosza Pękali,
• Monice Łopuszyńskiej (sopran), studentce Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Anny Radziejewskiej,
• Igorowi Torbickiemu (fortepian), studentowi Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, w klasie Kordiana Góry.
W kategorii studentów uczelni muzycznych dwa równorzędne Wyróżnienia otrzymali:
• Dawid Głowacki (klarnet), student Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, w klasie Grzegorza Wieczorka,
• Jakub Muras (saksofon), student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara.
Nagrodę Specjalną dla najlepszego akompaniatora w kategorii studentów uczelni muzycznych zdobyła:
Aleksandra Płaczek (fortepian), studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Katarzyny Jankowskiej-Borzykowskiej.
Wszyscy Laureaci Konkursu otrzymają nagrody rzeczowe: nuty, książki, płyty CD oraz zestaw polskich partytur współczesnych – ufundowane przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
27 czerwca o godzinie 19.00 zapraszamy na uroczysty koncert laureatów, który odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert zostanie zarejestrowany przez Program 2 Polskiego Radia i zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.
Więcej informacji na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.