Aktualności
Weekendowy Kurs Edytorstwa Muzycznego
2018-09-28
Bezpłatny kurs, adresowany do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym i chcących w przyszłości współpracować z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, rozpocznie się 13 października i potrwa do połowy czerwca. Zjazdy organizowane będą co drugą sobotę w Instytucie Muzykologii UJ w Krakowie w godzinach 10:15–16:30.
Kurs ma formę praktyczną i obejmuje:
• pracę ze źródłami muzycznymi,
• przygotowywanie wydań źródłowo-krytycznych,
• zasady i konwencje edytorskie wydań nutowych,
• korektę nutową,
• kurs obsługi programu Sibelius dla początkujących i zaawansowanych.
Prowadzącymi są najwybitniejsi w Polsce specjaliści od wydań źródłowo-krytycznych i składu nutowego oraz redaktorzy związani z PWM. Zajęcia na temat wydań źródłowo-krytycznych oraz zasad edycji nutowej poprowadzą
• prof. Zofia Chechlińska
• i red. Dorota Leszczyńska-Zając,
a kurs obsługi programu Sibelius
• red. Emil Wojtacki
• oraz red. Adam Kukla.
Zajęcia z obsługi programu Sibelius odbywać się będą na własnych komputerach uczestników, dlatego wymagane jest zainstalowanie programu przynajmniej w wersji 6 oraz posiadanie klawiatury numerycznej.
Uczestnicy kursu, którzy uzyskają minimum 75% obecności, otrzymają certyfikat i perspektywę współpracy z Wydawnictwem.
Zgłoszenia proszę przesyłać na adres seminarium(at)pwm.com.pl do 5 października. W wiadomości należy umieścić informacje o:
• ukończonych studiach muzycznych,
• uczestnictwie we wcześniejszych kursach edytorskich organizowanych przez PWM (Radziejowice, kurs na Muzykologii UJ, kurs w NIFC),
• wyborze grupy na zajęciach z obsługi programu Sibelius (poziom podstawowy lub zaawansowany).
Ze względu na limit miejsc organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odrzucenia części zgłoszeń. Informację zwrotną kandydaci otrzymają do 6 października.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.