Aktualności
Agata Zubel – styczniowa kompozytorka miesiąca
2019-01-02
Agata Zubel jest postacią wyjątkową! To kompozytorka, która przebojem zdobyła sceny muzyczne świata i od lat na nich pozostaje. Kolejne dzieła Agaty Zubel potwierdzają rzadko spotykaną wrażliwość, połączoną z pomysłowością i pewnym operowaniem środkami muzycznymi.
Zamówienia kompozytorskie spływają do Agaty Zubel z całego świata, a jej utwory zdobywają laury nie tylko w rodzimej Polsce.
Miniony rok był dla kompozytorki wyjątkowy. W 2018 mieliśmy okazję poznać aż cztery nowe utwory Agaty Zubel:
Cleopatra’s Songs z premierą w marcu 2018 w ramach uznanego festiwalu Wittener Tage für neue Kammermusik;
Fireworks z potrójną premierą w trzech europejskich stolicach: 13 sierpnia w Warszawie podczas festiwalu Chopin i Jego Europa, 14 sierpnia w Berlinie na Young Euro Classic, oraz 19 sierpnia w programie znanego melomanom na całym świecie londyńskiego festiwalu BBC Proms;
Bildbeschreibung – forma operowa wykonana po raz pierwszy na początku września w Bolzano w ramach Transart Festival, z polską premierą niespełna miesiąc później, podczas Warszawskiej Jesieni;
Chamber Piano Concerto – ostatnia z tegorocznych nowości, prawykonana w październiku na Donaueschinger Musiktage.
Rok 2018 przyniósł Agacie Zubel kilka prestiżowych nagród. Wspominany wcześniej utwór Fireworks został nagrodzony European Composers Award 2018 oraz dał kompozytorce Koryfeusza w kategorii ‘wydarzenie roku’. Agata Zubel została także uhonorowana Erste Bank Kompositionspreis 2018. Erste Bank przyznawał do tej pory ową nagrodę kompozytorom austriackim – po raz pierwszy w historii nagrody trafiła ona do twórcy z innego kraju!
Warto przy tym odnotować, że – oprócz komponowania – Agata Zubel wiedzie bardzo intensywne życie koncertowe, realizując partie wokalne we własnych utworach, ale także wykonując repertuar innych kompozytorów, by wspomnieć choćby niedawne prawykonanie utworu Unseen Marcina Stańczyka, w którym partia wokalna powstała właśnie z myślą o powierzeniu jej wykonania Agacie Zubel.
Dumą i radością napawa nas fakt, że możemy się cieszyć współpracą z Agatą Zubel. Z dumą i radością ogłaszamy, że cykl KOMPOZYTOR MIESIĄCA rozpoczynamy w 2019 roku od postaci będącej wyjątkowym zjawiskiem muzycznym: to Agata Zubel!
Zwyczajowo, na początek miesiąca publikujemy niezwykły alfabet kompozytorski. Oto jak Agata Zubel opisuje swój świat:
A jak ABSTRAKCJA
B jak BEZGRANICZNOŚĆ
C jak CIEKAWOŚĆ
D jak DALEKOSIĘŻNOŚĆ
E jak ENERGIA
F jak FASCYNACJA
G jak GŁĘBIA
H jak HUMOR
I jak INSPIRACJA
J jak JASNOŚĆ
K jak KOLOR
L jak LUDZIE
M jak MOC
N jak NIEBOSIĘŻNOŚĆ
O jak OTWARTOŚĆ
P jak PASJA
R jak RÓŻNORODNOŚĆ
S jak SIŁA WOLI
Ś jak ŚPIEW
T jak TERAŹNIEJSZOŚĆ
U jak UCZUCIOWOŚĆ
W jak WYTRWAŁOŚĆ
Z jak ZADZIWIENIE
Księgarnia PWM oferuje przez cały miesiąc utwory Agaty Zubel z atrakcyjnym rabatem. Na stronie PWM udostępniamy wybór nowopowstałych zdjęć Agaty Zubel. Na facebooku PWM będziemy przez cały miesiąc zamieszczać ciekawostki dotyczące życia i twórczości artystki.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.