Aktualności
Agata Zubel – styczniowa kompozytorka miesiąca
2019-01-02
Agata Zubel jest postacią wyjątkową! To kompozytorka, która przebojem zdobyła sceny muzyczne świata i od lat na nich pozostaje. Kolejne dzieła Agaty Zubel potwierdzają rzadko spotykaną wrażliwość, połączoną z pomysłowością i pewnym operowaniem środkami muzycznymi.
Zamówienia kompozytorskie spływają do Agaty Zubel z całego świata, a jej utwory zdobywają laury nie tylko w rodzimej Polsce.
Miniony rok był dla kompozytorki wyjątkowy. W 2018 mieliśmy okazję poznać aż cztery nowe utwory Agaty Zubel:
Cleopatra’s Songs z premierą w marcu 2018 w ramach uznanego festiwalu Wittener Tage für neue Kammermusik;
Fireworks z potrójną premierą w trzech europejskich stolicach: 13 sierpnia w Warszawie podczas festiwalu Chopin i Jego Europa, 14 sierpnia w Berlinie na Young Euro Classic, oraz 19 sierpnia w programie znanego melomanom na całym świecie londyńskiego festiwalu BBC Proms;
Bildbeschreibung – forma operowa wykonana po raz pierwszy na początku września w Bolzano w ramach Transart Festival, z polską premierą niespełna miesiąc później, podczas Warszawskiej Jesieni;
Chamber Piano Concerto – ostatnia z tegorocznych nowości, prawykonana w październiku na Donaueschinger Musiktage.
Rok 2018 przyniósł Agacie Zubel kilka prestiżowych nagród. Wspominany wcześniej utwór Fireworks został nagrodzony European Composers Award 2018 oraz dał kompozytorce Koryfeusza w kategorii ‘wydarzenie roku’. Agata Zubel została także uhonorowana Erste Bank Kompositionspreis 2018. Erste Bank przyznawał do tej pory ową nagrodę kompozytorom austriackim – po raz pierwszy w historii nagrody trafiła ona do twórcy z innego kraju!
Warto przy tym odnotować, że – oprócz komponowania – Agata Zubel wiedzie bardzo intensywne życie koncertowe, realizując partie wokalne we własnych utworach, ale także wykonując repertuar innych kompozytorów, by wspomnieć choćby niedawne prawykonanie utworu Unseen Marcina Stańczyka, w którym partia wokalna powstała właśnie z myślą o powierzeniu jej wykonania Agacie Zubel.
Dumą i radością napawa nas fakt, że możemy się cieszyć współpracą z Agatą Zubel. Z dumą i radością ogłaszamy, że cykl KOMPOZYTOR MIESIĄCA rozpoczynamy w 2019 roku od postaci będącej wyjątkowym zjawiskiem muzycznym: to Agata Zubel!
Zwyczajowo, na początek miesiąca publikujemy niezwykły alfabet kompozytorski. Oto jak Agata Zubel opisuje swój świat:
A jak ABSTRAKCJA
B jak BEZGRANICZNOŚĆ
C jak CIEKAWOŚĆ
D jak DALEKOSIĘŻNOŚĆ
E jak ENERGIA
F jak FASCYNACJA
G jak GŁĘBIA
H jak HUMOR
I jak INSPIRACJA
J jak JASNOŚĆ
K jak KOLOR
L jak LUDZIE
M jak MOC
N jak NIEBOSIĘŻNOŚĆ
O jak OTWARTOŚĆ
P jak PASJA
R jak RÓŻNORODNOŚĆ
S jak SIŁA WOLI
Ś jak ŚPIEW
T jak TERAŹNIEJSZOŚĆ
U jak UCZUCIOWOŚĆ
W jak WYTRWAŁOŚĆ
Z jak ZADZIWIENIE
Księgarnia PWM oferuje przez cały miesiąc utwory Agaty Zubel z atrakcyjnym rabatem. Na stronie PWM udostępniamy wybór nowopowstałych zdjęć Agaty Zubel. Na facebooku PWM będziemy przez cały miesiąc zamieszczać ciekawostki dotyczące życia i twórczości artystki.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.