Aktualności
Agata Zubel – styczniowa kompozytorka miesiąca
2019-01-02
Agata Zubel jest postacią wyjątkową! To kompozytorka, która przebojem zdobyła sceny muzyczne świata i od lat na nich pozostaje. Kolejne dzieła Agaty Zubel potwierdzają rzadko spotykaną wrażliwość, połączoną z pomysłowością i pewnym operowaniem środkami muzycznymi.
Zamówienia kompozytorskie spływają do Agaty Zubel z całego świata, a jej utwory zdobywają laury nie tylko w rodzimej Polsce.
Miniony rok był dla kompozytorki wyjątkowy. W 2018 mieliśmy okazję poznać aż cztery nowe utwory Agaty Zubel:
Cleopatra’s Songs z premierą w marcu 2018 w ramach uznanego festiwalu Wittener Tage für neue Kammermusik;
Fireworks z potrójną premierą w trzech europejskich stolicach: 13 sierpnia w Warszawie podczas festiwalu Chopin i Jego Europa, 14 sierpnia w Berlinie na Young Euro Classic, oraz 19 sierpnia w programie znanego melomanom na całym świecie londyńskiego festiwalu BBC Proms;
Bildbeschreibung – forma operowa wykonana po raz pierwszy na początku września w Bolzano w ramach Transart Festival, z polską premierą niespełna miesiąc później, podczas Warszawskiej Jesieni;
Chamber Piano Concerto – ostatnia z tegorocznych nowości, prawykonana w październiku na Donaueschinger Musiktage.
Rok 2018 przyniósł Agacie Zubel kilka prestiżowych nagród. Wspominany wcześniej utwór Fireworks został nagrodzony European Composers Award 2018 oraz dał kompozytorce Koryfeusza w kategorii ‘wydarzenie roku’. Agata Zubel została także uhonorowana Erste Bank Kompositionspreis 2018. Erste Bank przyznawał do tej pory ową nagrodę kompozytorom austriackim – po raz pierwszy w historii nagrody trafiła ona do twórcy z innego kraju!
Warto przy tym odnotować, że – oprócz komponowania – Agata Zubel wiedzie bardzo intensywne życie koncertowe, realizując partie wokalne we własnych utworach, ale także wykonując repertuar innych kompozytorów, by wspomnieć choćby niedawne prawykonanie utworu Unseen Marcina Stańczyka, w którym partia wokalna powstała właśnie z myślą o powierzeniu jej wykonania Agacie Zubel.
Dumą i radością napawa nas fakt, że możemy się cieszyć współpracą z Agatą Zubel. Z dumą i radością ogłaszamy, że cykl KOMPOZYTOR MIESIĄCA rozpoczynamy w 2019 roku od postaci będącej wyjątkowym zjawiskiem muzycznym: to Agata Zubel!
Zwyczajowo, na początek miesiąca publikujemy niezwykły alfabet kompozytorski. Oto jak Agata Zubel opisuje swój świat:
A jak ABSTRAKCJA
B jak BEZGRANICZNOŚĆ
C jak CIEKAWOŚĆ
D jak DALEKOSIĘŻNOŚĆ
E jak ENERGIA
F jak FASCYNACJA
G jak GŁĘBIA
H jak HUMOR
I jak INSPIRACJA
J jak JASNOŚĆ
K jak KOLOR
L jak LUDZIE
M jak MOC
N jak NIEBOSIĘŻNOŚĆ
O jak OTWARTOŚĆ
P jak PASJA
R jak RÓŻNORODNOŚĆ
S jak SIŁA WOLI
Ś jak ŚPIEW
T jak TERAŹNIEJSZOŚĆ
U jak UCZUCIOWOŚĆ
W jak WYTRWAŁOŚĆ
Z jak ZADZIWIENIE
Księgarnia PWM oferuje przez cały miesiąc utwory Agaty Zubel z atrakcyjnym rabatem. Na stronie PWM udostępniamy wybór nowopowstałych zdjęć Agaty Zubel. Na facebooku PWM będziemy przez cały miesiąc zamieszczać ciekawostki dotyczące życia i twórczości artystki.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.