Aktualności
Aleksander Nowak z „Paszportem Polityki”
2019-01-09
8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana po raz 26. wręczono jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród artystycznych „Paszporty Polityki”. W kategorii Muzyka Poważna nagrodę otrzymał kompozytor Aleksander Nowak „za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat”.
W swojej twórczości Aleksander Nowak łączy kompozytorski idiom z doświadczeniem codzienności. Dla artysty istotne jest „tu i teraz”. Najbardziej ceni sobie stosunek emocjonalny do słuchacza oraz intuicję w procesie twórczym.
Jego utwory są wykonywane na całym świecie, między innymi przez Alarm Will Sound, International Contemporary Ensemble, The London Sinfonietta, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, orkiestrę miasta Tychy AUKSO, czy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a wśród solistów znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Eugeniusz Knapik i Piotr Pławner.
Nagrania kompozycji Aleksandra Nowaka znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler’s Green oraz 3x4+8, a także w albumach wybitnych młodych wykonawców, Agaty Szymczewskiej i TWOgether Duo.
Ubiegły rok możemy śmiało nazwać przełomowym dla tego kompozytora. W 2018 byliśmy świadkami aż trzech prawykonań utworów Aleksandra Nowaka.
Pierwsza, spektakularna premiera to ahat ilī. siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, laureatki Man Booker International Prize oraz Paszportu Polityki w 1996 roku. Ponad dwuletnia współpraca artystów przyniosła efekt w postaci opery ahat ilī, której pierwsze wystawienie było kulminacyjnym punktem festiwalu Sacrum Profanum. Wykonanie dzieła zebrało znakomite recenzje. Dorota Szwarcman na blogu „Co w duszy gra” pisała: „Mamy nową wspaniałą operę. (…) dzieło, które usłyszeliśmy w Krakowie, jest dziełem dojrzałym, znakomicie skonstruowanym formalnie: wyłania się niemal z nicości, by później rozwinąć się w istne falowanie emocji.” (18.09.2018).
Zaledwie kilka dni po premierze ahat ilī. siostra bogów, podczas koncertu inauguracyjnego Warszawskiej Jesieni Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Johannesa Kalitzke wykonali po raz pierwszy kompozycję Do słów. Utwór dedykowany został pamięci Andrzeja Chłopeckiego. Z kolei początkiem października na nowym, ale mocno zarysowującym swą obecność w świecie muzycznym, tyskim festiwalu Auksodrone orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała utwór La, la, la na głos uwieczniony, amplifiokowany kwartet i orkiestrę smyczkową.
Komentując werdykt jury „Paszportów Polityki” Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy mówił: „Jestem szczęśliwy, że twórca, któremu od początku profesjonalnej drogi artystycznej towarzyszy Polskie Wydawnictwo Muzyczne, kompozytor o wyjątkowej dźwiękowej wyobraźni, niezwykłej wrażliwości na słowo, doskonale wyczuwający puls operowej narracji, zdobył to prestiżowe wyróżnienie. Wierzę, że nie tylko opera ahat ilī, ale i inne dzieła Nowaka jeszcze mocniej zaznaczą się w koncertowym krajobrazie. A najbliższe plany kompozytora są imponujące!”.
Uchylamy rąbka tajemnicy: rejestracja prapremiery opery ahat ilī. siostra bogów już jesienią 2019 roku ukaże się na DVD!
We wcześniejszych edycjach, „Paszporty Polityki” otrzymali Agata Zubel (2004) oraz Paweł Mykietyn (1999). To ogromna radość, że kolejny kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym został wyróżniony tą nagrodą.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.