Aktualności
U progu 31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich
2019-05-08
11 maja rozpoczyna się 31. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Przez cały tydzień, do 19 maja odbędzie się 13 koncertów i wydarzeń, dla których tematem nadrzędnym jest „Obraz jako źródło inspiracji muzycznej”. W programie znalazły się między innymi utwory Zygmunta Krauzego, Marka Stachowskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Mikołaja Góreckiego i Marcela Chyrzyńskiego.
Podczas tegorocznej edycji Festiwalu przedstawione zostaną kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Odbędzie się 20 prawykonań światowych i 13 pierwszych polskich wykonań.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie poleca koncert inauguracyjny, podczas którego zostaną wykonane Ukiyo-e No. 4 Marcela Chyrzyńskiego, Trio Concerto Mikołaja Góreckiego oraz Sinfonietta per archi Marka Stachowskiego. Program koncertu dopełni prawykonanie Panta rhei Macieja Jabłońskiego. Koncert ten odbywa się pod patronatem PWM w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
12 maja zabrzmią Poème sonore Marka Stachowskiego, Peirene Zbigniewa Bujarskiego oraz 3 utwór z cyklu Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego.
Podczas podwójnego koncertu 17 i 18 maja wykonane zostaną między innymi utwory Wojciecha Widłaka (Wziemięwzięcie) oraz – ponownie – Zbigniewa Bujarskiego (Lumen).
Jednym z utworów koncertu finałowego (19 maja) będzie Pięć kompozycji unistycznych Zygmunta Krauzego.
W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy na cały Festiwal.

Wykonania wybranych utworów w ramach Festiwalu odbywają się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.