Aktualności
Mikołaj Górecki czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2019-06-03
Z przyjemnością informujemy, że czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA jest Mikołaj Górecki.
Z tej okazji księgarnia firmowa PWM oferuje tytuły kompozytora w specjalnej cenie – zachęcamy do uzupełniania zbiorów nutowych. W zakładce ‘galeria’ dodane zostały wybrane zdjęcia kompozytora z przeprowadzonej niedawno dla PWM sesji. Na Facebooku zaproponujemy konkurs, którego bohaterem będzie Mikołaj Górecki.
Jeszcze w tym miesiącu, 30 czerwca poznamy nowy utwór Mikołaja Góreckiego. Missa na bartyton solo, chór mieszany i orkiestrę zostanie wykonana podczas uroczystego koncertu z okazji 450-lecia Unii Lubelskiej. Już teraz serdecznie zapraszamy!
A na dobry początek miesiąca proponujemy lekturę alfabetu Mikołaja Góreckiego:
A jak Antyk
Wcześniej czy później wszyscy nim będziemy.
B jak Bunt maszyn
Dlaczego? Można wyłączyć.
C jak Czesław Miłosz
Mój ulubiony.
D jak Dystans
Konieczny by zobaczyć sprawy z właściwej perspektywy.
E jak Emocje
Niezbędne w sztuce, szczególnie w muzyce.
F jak Filozofia
Żyjemy według niej, świadomie lub nie.
G jak Gitara elektryczna
Prawda, chowałem ją pod łóżkiem przed ojcem.
I jak Idylla
Bywa.
K jak Komponowanie
Odwrotność dekomponowania.
L jak Lenistwo :)
Chyba jest mi dalekie.
M jak Meksyk/Malarstwo
Dobrze że są.
N jak Niemoc
Oby ominęła.
O jak Oryginalność
Cel.
P jak Przyjaźń
Może uratować.
R jak Rodzina
Nie ma nic lepszego, jeżeli dobrze funkcjonuje.
Ś jak Śląsk
Piękny region, wbrew pozorom.
T jak Tajemnica
Czasem jest konieczna.
W jak Wolność
Najważniejsza, pod warunkiem, ze nie staje się samowolką.
Z jak Zan Tontemiquico
Szkoda, że poezja przedkolumbijska jest dosyć mało znana.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.