Aktualności
„Paria” Stanisława Moniuszki – najdłużej wyczekiwana premiera tego roku
2019-06-27
28 czerwca w Poznaniu odbędzie się premiera opery „Paria” – rzadko wystawianego dzieła Moniuszki. Spektakl przygotowuje Teatr Wielki w Poznaniu. Reżyseruje Graham Vick, orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura. Wyjątkowość tego wystawienia będzie polegała na aktywnym udziale widzów w przedstawieniu.
Dla wszystkich, którzy nie będą mogli być obecni w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena w Poznaniu odbędzie się streaming spektaklu na żywo 30 czerwca o godzinie 18:00 na platformie OperaVision.
Jak podają organizatorzy: „Opera jest dla wszystkich, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. I właśnie dlatego do Poznania przyjechał Graham Vick – reżyser, który nie zapomniał o tym, że muzyka jest przede wszystkim nośnikiem emocji. A emocji doświadcza każdy z nas – niezależnie od wykształcenia czy statusu społecznego. Nasze reakcje wywołane przez sztukę tworzą różnobarwną mozaikę, dzięki której raz zagranego spektaklu nie da się powtórzyć. I o to chodzi. Jeśli więc masz ochotę współtworzyć operę, to nic prostszego – przyjdź na „Parię”! Zmieszaj się z tłumem aktorów, podsłuchaj orkiestrę, przyjrzyj się dyrygentowi, poczuj wibracje wysokiego C. Rusz się i przeżyj historię Neali i Idamora – dwójki ludzi, którzy w wyraźnie hierarchicznym społeczeństwie nigdy nie powinni się spotkać, a jednak połączyło ich uczucie. Wbrew porządkowi społecznemu, wbrew prawu, wbrew religii, wbrew ojcom. Żaden wybór nie będzie prosty, a każdy pociągnie za sobą konsekwencje na miarę małej rewolucji. Bądź jej częścią, bo drugiej takiej okazji nie będzie. #jamparia”
Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Graham Vick po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.
Spektakl zostanie zrealizowany w ramach TUTTI.pl
„Paria” – Stanisław Moniuszko
Premiera: 28 VI 2019 godz. 19:00
Kolejny spektakl: 30 VI 2019 godz. 18:00 (streaming na platformie OPERAVISION)
Miejsce: Hala Widowisko-Sportowa Arena
Bilety: https://opera.poznan.pl/pl/paria
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura
reżyseria – Graham Vick
scenografia i kostiumy – Samal Blak
choreografia – Ron Howell
reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio
kierownictwo chóru – Mariusz Otto
współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus
reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński
asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek
asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner
Obsada
Idamor – Dominik Sutowicz
Neala – Monika Mych-Nowicka
Ratef – Pavlo Tolstoy
Akebar – Szymon Kobyliński
Dżares – Mikołaj Zalasiński
Kapłanka – Aleksandra Pokora
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.