Aktualności
Co słychać na festiwalu Chopin i jego Europa
2019-08-23
Od 14 sierpnia odbywa się w Warszawie festiwal Chopin i jego Europa. 15. edycja ‘najeżona’ jest atrakcjami, zarówno za sprawą repertuaru, jak i zaproszonych wykonawców. W tegorocznym festiwalu udział biorą między innymi Marta Argerich, Yulianna Avdeeva, Alena Baeva, Belcea Quartet, Bach Collegium Japan i Masaaki Suzuki, czy Europa Galante z Fabio Biondim. Repertuar obejmuje – oprócz utworów patrona festiwalu prezentowanych podczas recitali, koncertów kameralnych i symfonicznych – dużo utworów kompozytorów współczesnych Chopinowi, w tym Karola Kurpińskiego, Jana Stefaniego, Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki.
Ze spuścizny Stanisława Moniuszki – w roku jubileuszowym kompozytora – zabrzmiały już podczas festiwalu: Bajka, kilka pieśni oraz opera Flis. W najbliższą niedzielę, 25 sierpnia będzie okazja do wysłuchania bodaj najbardziej popularnego działa Moniuszki, opery Straszny dwór. Dobór wykonawców gwarantuje wspaniałą ucztę muzyczną: wśród solistów są Edyta Piasecka, Monika Ledzion-Porczyńska, Małgorzata Walewska, Mariusz Godlewski i Tomasz Konieczny. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII wieku i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Grzegorza Nowaka.
Gorąco polecamy także poniedziałkowy (26 sierpnia) recital Yulianny Avdeevy, podczas którego pianistka wykona Mazurki op. 59 oraz Sonatę h-moll Fryderyka Chopina. We środę wystąpi w II Koncercie d-moll Henryka Wieniawskiego Alena Baeva. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra XVIII wieku. Solistki będzie można posłuchać podczas festiwalu jeszcze dwukrotnie: podczas czwartkowego (29 sierpnia) recitalu, a także w koncercie finałowym festiwalu, podczas którego wykona Koncert skrzypcowy Mieczysława Wajnberga.
Zapraszamy.
Program festiwalu dostępny jest na stronie NIFCu.
Najczęściej czytane:
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.