Aktualności
Prapremiera opery familijnej „Yemaya – Królowa Mórz” Zygmunta Krauzego
2019-09-26
Już 1 października w Operze Wrocławskiej odbędzie się prapremiera najnowszej opery Zygmunta Krauzego Yemaya – Królowa Mórz. Uznany i szanowany zarówno w Polsce, jak i poza granicami kompozytor wystąpił w roli nietypowej, komponując dzieło familijne do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.
Yemaya – Królowa Mórz to najnowsze dzieło sceniczne Krauzego w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To historia o rodzinie, miłości, przyjaźni, poszukiwaniu szczęścia oraz akceptacji siebie
i swoich najbliższych, do czego kluczem jest otwartość i tolerancja.
Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią
o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.
Yemaya – Królowa Mórz to opera dla dzieci i dorosłych. Świat głównego bohatera, małego Omara, bliski jest zarówno trudnym sprawom ziemskim, w którym ścierają się siły dobra i zła, jak i dziecięcej wyobraźni pełnej fantastycznych motywów.
Przed prapremierą, 1 października o godz. 18:00, w foyer Opery Wrocławskiej odbędzie się spotkanie
z kompozytorem i reżyserką opery Hanną Marasz, które poprowadzi Justyna Rudnicka.
Gdzie: Opera Wrocławska (ul. Świdnicka 35, Wrocław)
Kiedy: 1 października 2019, godz. 19:00
Wystąpią:
Yemaya – Bożena Bujnicka* (gościnnie) / Maria Rozynek-Banaszak
Omar – Helena Czech, Oskar Gomółka* (gościnnie) Tymoteusz Gaura* (gościnnie)
Ojciec Omara – Jacek Jaskuła / Tomasz Rudnicki
Rekin Gogo – Bartłomiej Kłos* (gościnnie) / Jakub Michalski
Manta – Barbara Bagińska / Dorota Dutkowska
Fiołek – Hanna Sosnowska / Aleksander Zuchowicz
Balkon – Maciej Krzysztyniak / Tomasz Rudnicki
Kawał Ziemi – Edward Kulczyk / Jędrzej Tomczyk
Kamień - Bolesław Słowiński
Serce Oceanu – Sergei Borzov
Wrzosy – Piotr Bunzler / Paweł Walankiewicz
Róża – Sylwia Miazga
Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej
Adam Banaszak - dyrygent
Realizacja:
Zygmunt Krauze – muzyka
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – libretto
Hanna Marasz – reżyseria
Matylda Kotlińska – scenografia
Anna Sekuła – kostiumy
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.