Aktualności
Koncert na zakończenie Roku Moniuszkowskiego
2019-11-08
Moniuszko JEST dla wszystkich: starszych i młodszych, grających i śpiewających, amatorów i profesjonalistów, wykonawców i słuchaczy. Udowodniliśmy to niezwykłym koncertem zamykającym obchody Roku Moniuszkowskiego w Krakowie, który odbył się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Wydarzenie zgromadziło w jednej z największych sal koncertowych Krakowa ponad 400 wykonawców i 1700 słuchaczy. Gdyby nie prozaiczne ograniczenia w ilości dostępnych miejsc, tych ostatnich mogło być jeszcze więcej: zainteresowanie wydarzeniem przerosło nasze oczekiwania, a wejściówki „rozeszły” się w zaledwie dwa dni.
Podczas koncertu utwory Stanisława Moniuszki wykonywały dzieci i młodzież dla swoich kolegów z małopolskich szkół. Wśród publiczności znalazły się także osoby starsze oraz niepełnosprawne.
Tym koncertem udowodniliśmy, że muzyka jest językiem uniwersalnym i zrozumiałym dla wszystkich oraz że Stanisław Moniuszko… wielkim kompozytorem był!
Poniżej przedstawiamy reportaż z tego niezwykłego wydarzenia:
29 października przeprowadziliśmy także konkurs plastyczny na portret ojca polskiej opery narodowej przygotowany przez nas dla wszystkich najmłodszych uczestników koncertu. Zgłoszonych prac była ponad setka, a wybór zaledwie kilku, które zostały przez nas nagrodzone gadżetami przygotowanymi na rok Moniuszki, wcale nie był prosty. Poniżej przedstawiamy 10 zwycięskich podobizn!
Praca autorstwa Ewy Lenik
Praca autorstwa Jility Daniel
Praca autorstwa Zuzanny Kluzek
Praca autorstwa Amelii Gacek
Praca autorstwa Jana Braka
Praca autorstwa Julity Stachoń
Praca autorstwa Franciszka Gacka
Praca autorstwa Amelii Przeździęk
Praca autorstwa Lidii Paszczy
Praca autorstwa Barbary Kazany
Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i na zakończenie, jeszcze raz, serdecznie dziękujemy wszystkim wykonawcom, współorganizatorom i partnerom tego niezwykłego wydarzenia!
wykonawcy:
Chór ANGEL VOICE
Chór CANTUS Centrum Kultury i Sportu w Miechowie
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju
Chór FERMATA
Chór LOVE MUSIC
Chór Kameralny VIVACE OSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie
Chór KANTATA
Chór KRÓLEWSKIE SŁOWIKI
Chór RAGGI DI SOLE z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rzuchowej
Chór Dziecięcy JORDANOWSKI WIOLINKI
Chór CANTANTES ANGELICUS
Monika Korybalska – mezzosopran
Jarosław Bielecki – baryton
Katarzyna Starzycka – fortepian
Orkiestra Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach
Młodzieżowa Orkiestra Kameralna FRESCO SONARE
Monika Bachowska – dyrygent
prowadzenie:
Anna Sokołowska, Sławomir Rokita
organizatorzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Miasto Kraków
Krakowskie Biuro Festiwalowe
partnerzy:
Opera Krakowska
Województwo Małopolskie
koordynacja i produkcja:
ART & SOUND producers
© PWM / fot. Adam Foryś
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.