Aktualności
Ruch Muzyczny na nowo!
2019-11-26
Od stycznia 2020 roku „Ruch Muzyczny” stanie się ponownie dwutygodnikiem. Właśnie ukazał się bezpłatny numer zerowy zapowiadający przyszłoroczne zmiany w makiecie pisma. Za odnowienie „RM” odpowiada jego dyrektor artystyczny, Marek Knap.
Odświeżony „Ruch Muzyczny” będzie kolorowy i zyska nową winietę. Podobnie jak do tej pory, publikować będzie relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej. W numerze zerowym znalazł się min. obszerny wywiad z pianistą Rafałem Blechaczem, oraz tekst Doroty Szwarcman „Co słychać w filharmoniach”, dotyczący sezonu koncertowego 2019/2020. Ponadto przeczytamy m.in. omówienia: londyńskiego „Weinberg Focus Day”, paryskiej premiery „Les Indes Galantes”, nowego projektu Deutsche Grammophon „The golden age of shellac”, czy wywiad z Ireneuszem Dembowskim tłumaczem listów W.A. Mozarta.
Przypomnijmy początki „Ruchu Muzycznego” sięgają roku 1857, gdy pismo ukazywało się pod redakcją Józefa Sikorskiego w Warszawie. Po Drugiej Wojnie Światowej tamtą tradycję kontynuowali - w latach 1945-1949 - Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski i Bronisław Rutkowski, a „RM” wydawany był przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kolejne wznowienie nastąpiło w 1957 roku, a w 1960 roku reaktywował i współredagował to czasopismo Mieczysław Tomaszewski. W latach 1959-1968 pismo prowadził Zygmunt Mycielski, w latach 1971-2008 redaktorem naczelnym był Ludwik Erhardt. W latach 2008-2013 Olgierd Pisarenko, a w latach 2013-2019 Tomasz Cyz. W 2018 roku Ruch Muzyczny powrócił do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 1 kwietnia 2019 roku stanowisko redaktora naczelnego objął Piotr Matwiejczuk.
W 2020 roku ukaże się 26 numerów „Ruchu Muzycznego”, w tym trzy podwójne. Pismo będzie sprzedawane w Emipkach i wybranych punktach sprzedaży. Można je też kupić lub zaprenumerować przez internet - roczna prenumerata kosztuje 189 zł i dostępna jest na stronach PWM.
© PWM / fot. Marek Knap
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.