PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rok Moniuszkowski prawie za nami!

2019-12-19

Rok Moniuszkowski dobiega końca. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym był to czas wyjątkowych wydarzeń, koncertów oraz intensywnej pracy nad publikacjami moniuszkowskimi. Wśród tych ostatnich wymienić należy dwa zbiory (Zgodnym chórem, z. 1 i 2) z aranżacjami Romana I. Drozda na chór dziecięcy lub żeński wybranych solowych dzieł kompozytora. 


Kilka z nich zabrzmiało podczas krakowskiego zamknięcia obchodów Roku Stanisława Moniuszki, które odbyło się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Wzięły w nim udział chóry dziecięce i młodzieżowe z całej Małopolski oraz Młodzieżowa Orkiestra Kameralna „Fresco sonare”. Zespoły te poprowadziła Monika Bachowska. Frekwencja podczas koncertu przerosła nasze oczekiwania, co było dla nas miłą niespodzianką. Kto nie był wtedy obecny, niech żałuje! Reportaż z koncertu znajdziecie na naszym kanale YouTube.

Niezwykle atrakcyjne, niekiedy wręcz żywiołowe aranżacje Romana I. Drozda stanowią interesującą, wartościową pozycję wśród opracowań przeznaczonych dla chórów dziecięcych oraz żeńskich. Zespoły te mogą poszerzyć swój repertuar o kompozycje Stanisława Moniuszki powszechnie znane, a oryginalnie przeznaczone na głosy solowe, jak np. pieśni Dziad i baba, Prząśniczka czy arie operowe Ten zegar stary lub Szumią jodły na gór szczycie. Opracowania ujęte w edycji PWM są zróżnicowane pod względem stopnia trudności, dlatego mogą je włączyć do swojego repertuaru zarówno chóry amatorskie, jak i profesjonalne. W każdym ze zbiorów ujęto utwory o różnej tematyce i stylistyce, co podnosi ich atrakcyjność. Dodatkowo każdy ze zbiorów został wydany w dwóch wersjach towarzyszenia: na chór z fortepianem oraz na chór z orkiestrą.

Aranżacji nie mogło zabraknąć podczas naszego corocznego wydarzenia – Dnia Edukacji Muzycznej. W ramach tego wydarzenia wybrane utwory podczas lekcji pokazowych zaprezentował autor aranżacji – Roman I. Drozd.



Obie publikacje ukazały się w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, realizowanego przez oficynę wspólnie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Nuty są dostępne w naszej księgarni internetowej.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.