Aktualności
Rok Moniuszkowski prawie za nami!
2019-12-19
Rok Moniuszkowski dobiega końca. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym był to czas wyjątkowych wydarzeń, koncertów oraz intensywnej pracy nad publikacjami moniuszkowskimi. Wśród tych ostatnich wymienić należy dwa zbiory (Zgodnym chórem, z. 1 i 2) z aranżacjami Romana I. Drozda na chór dziecięcy lub żeński wybranych solowych dzieł kompozytora.
Kilka z nich zabrzmiało podczas krakowskiego zamknięcia obchodów Roku Stanisława Moniuszki, które odbyło się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Wzięły w nim udział chóry dziecięce i młodzieżowe z całej Małopolski oraz Młodzieżowa Orkiestra Kameralna „Fresco sonare”. Zespoły te poprowadziła Monika Bachowska. Frekwencja podczas koncertu przerosła nasze oczekiwania, co było dla nas miłą niespodzianką. Kto nie był wtedy obecny, niech żałuje! Reportaż z koncertu znajdziecie na naszym kanale YouTube.
Niezwykle atrakcyjne, niekiedy wręcz żywiołowe aranżacje Romana I. Drozda stanowią interesującą, wartościową pozycję wśród opracowań przeznaczonych dla chórów dziecięcych oraz żeńskich. Zespoły te mogą poszerzyć swój repertuar o kompozycje Stanisława Moniuszki powszechnie znane, a oryginalnie przeznaczone na głosy solowe, jak np. pieśni Dziad i baba, Prząśniczka czy arie operowe Ten zegar stary lub Szumią jodły na gór szczycie. Opracowania ujęte w edycji PWM są zróżnicowane pod względem stopnia trudności, dlatego mogą je włączyć do swojego repertuaru zarówno chóry amatorskie, jak i profesjonalne. W każdym ze zbiorów ujęto utwory o różnej tematyce i stylistyce, co podnosi ich atrakcyjność. Dodatkowo każdy ze zbiorów został wydany w dwóch wersjach towarzyszenia: na chór z fortepianem oraz na chór z orkiestrą.
Aranżacji nie mogło zabraknąć podczas naszego corocznego wydarzenia – Dnia Edukacji Muzycznej. W ramach tego wydarzenia wybrane utwory podczas lekcji pokazowych zaprezentował autor aranżacji – Roman I. Drozd.

Obie publikacje ukazały się w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, realizowanego przez oficynę wspólnie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Nuty są dostępne w naszej księgarni internetowej.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.