Aktualności
Lutowe rekomendacje TUTTI.pl
2020-02-03
Poszukiwacze dobrych koncertów – mamy dla Was w lutym mnóstwo rekomendacji. To koncerty, na których wypada być, utwory, które trzeba znać i wykonawcy, których warto posłuchać. Pierwsze koncerty w ramach TUTTI.pl odbędą się w tym miesiącu w niedzielę, 9 lutego.
Zaczynamy od Jaworzna i orkiestry „Archetti” pod batutą Macieja Tomasiewicza. Podczas koncertu 9 lutego zespół zaplanował wykonanie dwóch utworów kompozytorów współczesnych: Divertimento Marka Stachowskiego oraz String Play Zbigniewa Penherskiego. Cieszą nas wybory tych utworów. String Play zabrzmi w rocznicę śmierci kompozytora, a Divertimento powraca na scenę koncertową po czterech latach. Polecamy!
11 lutego Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na premierowy spektakl Halki Stanisława Moniuszki powstałej w koprodukcji z Theater an der Wien. Po serii przedstawień w Wiedniu i gorących po nich relacjach, również melomani w kraju będę mogli ocenić nową koncepcję dzieła. W tym miesiącu Halka zostanie powtórzona 14, 16, 19, 21 oraz 23 lutego. Zespoły TW-ONu poprowadzi Łukasz Borowicz, a partie solowe wykonywać będą Izabel Matuła, Maria Stasiak, Piotr Beczała, Tomasz Rak, Krzysztof Szumański, Dariusz Machej, Jasin Rammal-Rykała i Zbigniew Malak.
Halka w TW-ONie jest z pewnością jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu. To trzeba zobaczyć!
21 lutego to termin, który trzeba zarezerwować na wizytę w Kielcach. Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali oraz soliści Magdalena Duś (pf) i Bartłomiej Duś (sxf) prawykonają najnowszy utwór Hanny Kulenty Aisthetikos. Bardzo się cieszymy z powrotu kompozytorki pod skrzydła PWM. My w Kielcach będziemy i Państwa także gorąco zapraszamy! O szczegółach prawykonania będziemy wkrótce szerzej informować.
Po serii przedstawień operowych Łukasz Borowicz poprowadzi w tym miesiącu w ramach projektu TUTTI.pl jeszcze jeden koncert: wraz z muzykami Filharmonii Poznańskiej wykona Pieśń o ziemi Romana Palestra. Tym razem proponujemy ów jeden z najchętniej wykonywanych utworów kompozytora melomanom w Niemczech: koncert został zaplanowany we Frankfurcie 26 lutego.
Lutowe rekomendacje TUTTI.pl zamykamy utworem, obok którego nie można przejść obojętnie: to Ad Matrem Henryka Mikołaja Góreckiego. 28 i 29 lutego to przejmujące dzieło zostanie wykonane przez zespoły Filharmonii Narodowej pod batutą Bartosza Michałowskiego. Partię solową wykona Aleksandra Olczyk.
Polecamy! Zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.