Aktualności
Polska Wirtualna Orkiestra Dęta zagra „Taniec Eleny” z serii Biblioteki Orkiestr Dętych PWM
2020-03-28
Orkiestry dęte to w Polsce grupa dynamicznie się rozwijająca. Obecnie w naszym kraju działa ponad 2000 zespołów, które nie tylko uczestniczą w życiu lokalnych społeczności, ale też biorą udział w krajowych i międzynarodowych konkursach. Naprzeciw potrzebom tej niezwykle aktywnej grupie muzyków wychodzi Polskie Wydawnictwo Muzyczne z najnowszą serią nutową Biblioteka Orkiestr Dętych udowadniając, że czas spędzony w domu można wykorzystać na wspólne muzykowanie. Zapraszamy do współtworzenia Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej.
Założeniem projektu Biblioteka Orkiestr Dętych jest wsparcie działalności orkiestr i zespołów dętych poprzez umożliwienie korzystania z materiałów nutowych na najwyższym poziomie merytorycznym i edytorskim. Utwory rodzimych twórców i aranżerów zapełniają dotkliwą lukę repertuarową i ułatwiają dostęp do najchętniej granego repertuaru. W skład serii BOD wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na tyle różnorodne, że mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach oraz szkołach muzycznych, na różnym poziomie zaawansowania.
Zachęcając do pozostania w domu, a zarazem wspierając ideę wspólnego muzykowania Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz ze Stowarzyszeniem Polskie Orkiestry Dęte zaprasza do współtworzenia Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej i wykonania wraz z muzykami z całego kraju Tańca Eleny Michała Lorenca.
Zasady są proste: ze strony Polskiego Wydawnictwa Muzycznego można pobrać głosy do utworu Taniec Eleny Michała Lorenca. Następnie należy nagrać wykonanie partii wybranego instrumentu, a gotowy materiał audiowideo przesłać do 7 kwietnia na adres dariusz.krajewski@polskieorkiestrydete.pl – wszystkie głosy zostaną zmiksowane, tworząc Polską Wirtualną Orkiestrę Dętą.
Biblioteka Orkiestr Dętych to:
– wsparcie działalności orkiestr i zespołów dętych poprzez stworzenie łatwej i korzystnej finansowo możliwości nabywania materiałów nutowych, również o charakterze pedagogicznym;
– produkcja koncertowych materiałów orkiestrowych muzyki filmowej, rozrywkowej i nowych, przeznaczonych na zespoły dęte kompozycji;
– produkcja i digitalizacja materiałów muzyki marszowej i paradnej oraz możliwość kolekcjonowania zakupionych przez klientów miniatur w marszówkach;
– możliwość zapoznania się przed zakupem utworu z partyturą i nagraniem w postaci audiowizualnej prezentacji zamieszczonej na kanale YouTube PWM: http://bit.ly/Biblioteka-Orkiestr-Detych
– zakup materiałów w wersji papierowej lub elektronicznej oraz elastyczność w wyborze obsady i opracowania, aby w łatwy sposób dostosować skład utworu do instrumentarium danej orkiestry;
– wsparcie promocyjne wydarzeń i festiwali związanych z orkiestrami dętymi.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza autorów i aranżerów do zgłaszania własnych propozycji wydawniczych: kompozycji lub opracowań na orkiestry, zespoły i big bandy – zarówno amatorskie, półamatorskie, jak i zawodowe.
Materiały można zakupić w wersji drukowanej lub elektronicznej na stronie PWM: https://pwm.com.pl/pl/sklep/serie/194/biblioteka-orkiestr-detych
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!