Aktualności
Kredki w dłoń! Maria Szymanowska
2020-06-02
Cześć! Jak minął Wam Dzień Dziecka? Do wszystkich Waszych wczorajszych prezentów dodajemy bonus: nową kolorowankę. Dzisiaj proponujemy Wam obrazek z podobizną Marii Szymanowskiej. Zapraszamy do kolorowania – zróbcie to najpiękniej jak umiecie!
Zauważyliście, że do tej pory kolorowaliśmy portrety mężczyzn? Dlaczego? W czasach kiedy żyła Maria Szymanowska, czyli około 200 lat temu (urodziła się w 1789 roku) publiczne zajmowanie się sztuką, w tym komponowaniem i koncertowaniem, było domeną mężczyzn. Historycy mówią, że Maria Szymanowska była pierwszą w Polsce (!) i jedną z pierwszych w Europie komponujących oraz koncertujących kobiet.
Maria zadziwiała jej współczesnych elokwencją i wykształceniem. Doskonale posługiwała się kilkoma językami obcymi, co pozwalało jej nawiązywać kontakty z artystami z całego świata.
Jako koncertująca pianistka Maria bardzo dużo podróżowała po całej Europie. Spotykała przy okazji tych podróży mnóstwo artystów. Byli wśród nich między innymi poeci Johann Wolfgang von Goethe i Adam Mickiewicz, skrzypek i kompozytor Niccolò Paganini, czy kompozytor Felix Mendelssohn-Bartholdy. Te nazwiska warto zapamiętać, bo na stałe zapisały się na kartach historii i z pewnością o tych twórcach jeszcze nie raz usłyszycie.
Muzykolodzy (to osoby badające życie i twórczość kompozytorów) uważają, że żyjący niewiele później Fryderyk Chopin znał twórczość Marii Szymanowskiej i mógł wzorować niektóre ze swoich utworów na jej miniaturach (miniaturą nazywamy krótki utwór muzyczny).
Pomimo zbieżności nazwisk inny polski kompozytor, Karol Szymanowski, nie był spokrewniony z Marią Szymanowską.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Marii Szymanowskiej:
klawiatura – nawiązuje zarówno do głównego nurtu twórczości kompozytorki, jak i do faktu, że Maria była świetną pianistką, najprawdopodobniej pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie publicznie koncertujących kobiet
męska postać – to Adam Mickiewicz, nasz narodowy poeta, którego teściową była Maria Szymanowska (to znaczy, że córka pani Marii wyszła za mąż za Adam Mickiewicza)
cerkiew – jedna z najpiękniejszych świątyń w Petersburgu, kojarząca się z bajkowym pałacem, czyli Sobór Zmartwychwstania Pańskiego. To właśnie w Petersburgu Maria Szymanowska spędziła ostatnie lata swojego życia
herb – to herb Petersburga. Jeszcze jedno nawiązanie do miasta, w którym kompozytorka mieszkała od 1827 roku
P.S. Jeśli rodzice mają ochotę na kolorowanie, to koniecznie zaproście ich do wspólnej zabawy!
Podczas kolorowania portretu Marii Szymanowskiej możecie posłuchać jej utworu Contredance.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.