PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Suity In Memoriam Krzysztof Penderecki” na zakończenie sezonu Filharmonii Śląskiej

2020-06-15

19 czerwca budynek Filharmonii Śląskiej w końcu wypełni się muzyką i radością ze wspólnego jej przeżywania. Zabrzmi Suita, którą stworzyli kompozytorzy razem z melomanami w czasie izolacji. Ten niecodzienny utwór zostanie wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, współorganizatora akcji.
 

Tęsknota za melomanami, cisza w sali koncertowej i oczekiwanie na spotkanie – to wszystko towarzyszyło filharmonikom od marca. W czerwcowy wieczór, zachowując wszelkie środki bezpieczeństwa, Filharmonia Śląska zaprasza na wyczekiwany koncert. Wydarzenie otworzy dzieło wyjątkowe, które współtworzyło pięciu kompozytorów i setki melomanów. Będzie to Suita In Memoriam Krzysztof Penderecki, która powstawała na oczach internautów i z ich udziałem, w ramach projektu #zostańwdomu i twórz, organizowanego przez Filharmonię Śląską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Składa się ona z pięciu części. Każdą z nich użytkownicy Facebooka tworzyli z innym kompozytorem, wśród których byli ci związani z PWM: Mikołaj Piotr Górecki, Marcel Chyrzyński, Jerzy Kornowicz, a także Enjott Schneider i Adam Wesołowski. Początek komponowania zbiegł się ze smutną wiadomością o śmierci jednego z najważniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego, więc twórcy zgodnie postanowili poświęcić wspólne dzieło zmarłemu Mistrzowi, tym samym oddając hołd jednemu z najwybitniejszych twórców naszych czasów.

Wszystkich, którzy nie będą mogli pojawić się w sali koncertowej, zachęcamy do oglądnięcia transmisji online z koncertu.

Kiedy: 19 czerwca, godz. 19:00

Gdzie: Filharmonia Śląska / online
 

Wykonawcy:
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Program:
Mikołaj Piotr Górecki, Enjott Schneider, Adam Wesołowski, Marcel Chyrzyński, Jerzy Kornowicz i… Melomani – Suita In Memoriam Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową, cz. I Aria
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan op.62
Ludwig van Beethoven – IV Symfonia B-dur op. 60

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.