Aktualności
Prawykonanie utworu „Copernicus – Our Planet” Zygmunta Krauzego podczas XII Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY
2020-08-26
Polscy kompozytorzy coraz częściej tworzą dzieła, w których ideowy aspekt stoi na równi z warstwą brzmieniową. Zygmuntowi Krauzemu, jednemu z najważniejszych rodzimych kompozytorów o międzynarodowej renomie nieobce jest łączenie muzyki z przesłaniem społecznym. Wyraz temu dał choćby w operze familijnej Yemaya – Królowa Mórz, premierowo wystawionej zeszłej jesieni w Operze Wrocławskiej, w której opowiedziana muzycznie historia stała się pretekstem do szerszej dyskusji na temat ekologii i działań na rzecz środowiska. Kompozytor powraca do tego ważnego tematu w swoim najnowszym utworze Copernicus – Our Planet, który premierowo zabrzmi 2 września o godz. 18:00 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, inaugurując XII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydawca utworów Zygmunta Krauzego, jest partnerem Festiwalu.
Zygmunt Krauze to niekwestionowany autorytet w dziedzinie sztuki, któremu z powodzeniem udaje się łączyć role kompozytora, wykonawcy i pedagoga zabierającego głos w kwestiach zarówno artystycznych, jak i społecznych. „Od pewnego czasu większość moich utworów zawiera jakąś idee, jakieś przesłanie. To postawa romantyczna, czasem idealistyczna, zapoczątkowana przez Ludwiga van Beethovena”, komentuje kompozytor. „W utworze Exodus 2016 wyraziłem swój sprzeciw wobec nieludzkiego traktowania imigrantów z Afryki. W utworze Tableau Vivant (1982) wyraziłem strach, ból i wściekłość na ogłoszenie stanu wojennego w Polsce. W utworze Poemat Apollinaire’a pokazałem, że artysta musi być całkowicie wolny w swoich poczynaniach. Przykładów jest więcej”.
Utwór Copernicus – Our Planet odnosi się do jednego z najważniejszych zagadnień społecznych naszych czasów: troski o dobro Ziemi, braku akceptacji dla bezmyślnych działań, które działają na jej szkodę i zagrażają losowi przyszłych pokoleń. Takie przesłanie niosą teksty, które zostały wykorzystane w utworze: fragmenty listu Mikołaja Kopernika do papieża Pawła III, w których astronom prosi o uznanie jego przełomowego odkrycia oraz pojedyncze słowa zaczerpnięte z tekstów porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Utwór podczas KODÓW wykona premierowo Orkiestra Sinfonii Iuventus, którą poprowadzi Marek Wroniszewski. Partie wokalne wykonają członkowie zespołu proMODERN.
Tegoroczna edycja jest pierwszą, która przewiduje zarówno osobistą obecność publiczności, jak i uczestnictwo odbiorców za pośrednictwem internetu.Wszystkie koncerty będą transmitowane na stronie WWW Festiwalu.
Festiwal KODY od początku inspirowały obserwacje trwania i ewolucji zjawisk kulturowych, wędrówka znaków, symboli i mitów; śledzenie nieoczywistych związków dawnego i współczesnego, archaicznego i najnowszego. Po jedenastu edycjach idee, które legły u jego początków wciąż okazują się żywotne i twórcze. Temat tegorocznego przedsięwzięcia – O obrotach – pozwala nie tylko na obserwację kulturowych połączeń w czasie i przestrzeni. Skłania też do refleksji, jak się wobec tego nieustannego kołowrotu zdarzeń odnaleźć.
Pełny program Festiwalu znajduje się na stronie kody-festiwal.pl. Udział w wydarzeniach jest bezpłatny, jednak ilość miejsc na sali jest ograniczona.
Utwór Copernicus – Our Planet zostanie wykonany ponownie już kilka dni po premierze, podczas koncertu otwierającego kolejny sezon artystyczny Sinfonii Iuventus. Zapraszamy do śledzenia transmisji online ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 5 września o godz. 19:00!
Najczęściej czytane:
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!