Aktualności
Prawykonania dwóch utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na początek 76. sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej
2020-09-09
Filharmonia Śląska na początek sezonu artystycznego zaplanowała prawykonania dwóch utworów znajdujących się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 18 września Filharmonii w Katowicach zabrzmi Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego, a tydzień później, 25 września – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego.
Podczas koncertu 18 września Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej prowadzona przez Yaroslava Shemeta po raz pierwszy wykona Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego – kompozytora o niespożytej kreatywności, śmiało poszukującego nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych i chętnie odnoszącego się w swojej muzyce do aktualnych tematów społecznych. W Exordium Zygmunt Krauze po raz kolejny zaprasza do dyskusji na ważny temat, tym razem wplatając w przejmującą warstwę muzyczną dzieła fragmenty Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W utworze nie zabraknie również charakterystycznych dla twórczości Zygmunta Krauzego elementów performatywnych podkreślających słowno-muzyczny przekaz. Partię solową wykona dysponujący pięknym tembrem bas-barytonu Jarosław Bręk.
W kolejny piątek, 25 września, Śląska Orkiestra Kameralna oraz Chór Filharmonii Śląskiej prawykonają dedykowaną Filharmonii kompozycję Mikołaja Piotra Góreckiego – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową. To dzieło kilkunastominutowe, jednoczęściowe, lecz składające się z wielu „sekcji”, które w partii sopranu wykorzystuje fragmenty Boskiej Komedii Dantego Alighieriego. Solistką będzie Bożena Bujnicka – sopranistka ceniona za unikalną barwę głosu i ekspresję aktorską, nagradzana wielokrotnie w konkursach krajowych i międzynarodowych.
18 września, godz. 19:00, Filharmonia Śląska, Katowice: Zygmunt Krauze – Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną
25 września, godz. 19:00, Filharmonia Śląska, Katowice: Mikołaj Piotr Górecki – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową (dzwony ad libitum)
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.