Aktualności
Klaudiusz Baran prawykona „Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową” Pawła Łukaszewskiego
2020-10-09
Przed nami kolejne w tym sezonie prawykonanie utworu z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 15 października o godz. 18:30 w Łomży po raz pierwszy zabrzmi Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego. Partię solową wykona znakomity akordeonista Klaudiusz Baran.
Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową jest wersją Koncertu na organy i orkiestrę smyczkową Łukaszewskiego z 1996 roku. Utwór składa się z trzech kontrastujących części, z których, jak zauważa sam kompozytor, części skrajne dają możliwość ukazania wirtuozerii wykonawczej solisty, środkowa natomiast oparta jest na kantylenowej melodii Exsultet, którą Łukaszewski usłyszał podczas liturgii Triduum Paschalnego w Katedrze Notre-Dame w Rouen w wykonaniu arcybiskupa Josepha Duvala. Prawykonanie odbędzie się w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży.
Muzyków Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego poprowadzi tego wieczoru Huba Hollókői, laureat I nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Muzyki Współczesnej Giancarlo Facchinetti w Brescii. Partię solową wykona Klaudiusz Baran – akordeonista, który ze swobodą porusza się po różnorodnym repertuarze, a jego interpretacje muzyki najnowszej wzbudzają szczególne uznanie. Artysta ma na koncie prawie 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji.
Paweł Łukaszewski jest jednym z najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów, dziesięciokrotnym zdobywcą nagrody muzycznej Fryderyk. Jego twórczość zyskała znaczącą pozycję w Europie, USA i Kanadzie. Utwory Łukaszewskiego są wykonywane i prawykonywane przez renomowane zespoły chóralne m.in. z Londynu i Cambridge.
Więcej informacji na stronie www.filharmonia.lomza.pl
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.