PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Drugie wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha premierowo podczas AUKSODRONE

2020-10-29

Premiery oper Aleksandra Nowaka, jednego z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów współczesnych, zawsze wzbudzają poruszenie słuchaczy i krytyków. Rok temu na festiwalu AUKSODRONE w Tychach po raz pierwszy zabrzmiał Drach. Dramma per musica – dzieło napisane we współpracy z rozchwytanym pisarzem Szczepanem Twardochem, który oparł libretto na swojej głośnej powieści. W tym roku zapraszamy na prawykonanie kolejnego utworu znakomitego duetu. Syrena. Melodramma aeterna miała być odkrywana przez trzy kolejne dni festiwalu AUKSODRONE, między 6 a 8 listopada w tyskiej Mediatece. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
 

„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodramma aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
 

Kobieta, Mężczyzna i Syrena w wiecznym melodramacie dziewcząt i chłopców mierzących się ze światem, z samymi sobą wobec chaosu i z sobą nawzajem. Kim jednak jest Syrena? Jak wyjaśnia Aleksander Nowak, „Syrena jest odbiciem w lustrze wody. Niewyraźnym. Jest prawdziwym, ale niejasnym >>ja<<, pozornie zewnętrznym. Śpiew Syreny jest wołaniem przeznaczenia. Kuszącego, przerażającego”. 
 

Kolejne części utworu będą przedstawiane przez trzy dni festiwalu, między 6 a 8 listopada. Całość to trzy około dwudziestominutowe części możliwe do wykonania z różnej długości przerwami pomiędzy. „Te przerwy są istotne”, podkreśla kompozytor. „Są wiecznym tłem, ciszą pustej przestrzeni. Ale nie próżnią; pustką z potencjałem, z której wyłania się świat, można powiedzieć”. Wśród wykonawców znajdą się nie od dziś współpracujący z kompozytorem soliści: Joanna Freszel, Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez niezastąpionego Marka Mosia. 
 

6 listopada będzie mieć także premierę najnowszy krążek od ANAKLASIS, który zainauguruje serię OPERA. Pierwszym utworem wydanym w serii będzie prawykonany w 2019 roku podczas festiwalu AUKSODRONE Drach. Dramma per musica, z udziałem Joanny Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i Marcina Świątkiewicza (klawesyn). Utwór wydany będzie zarówno na płycie CD, jak i LP. Już niebawem dołączy do niego Syrena. Melodramma aeterna. Stay tuned!
 

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
 

Podczas festiwalu zapewnione będą także atrakcje dla dzieci. W trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE, które poprowadzi Asi Mina, najmłodsi zastanowią się na tym, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Podczas spotkań dla dzieci wykorzystane będą książeczki wydane przez PWM: poświęcona Krzysztofowi Pendereckiemu publikacja Najdzielniejszy z dziadków, Jerzemu Maksymiukowi –Marszałek Bimbus i opowiadająca o Agacie Zubel książka Aga Jaga. Czytając i udźwiękawiając fragmenty zeszytów z serii „Gama i Pasażerowie”, dzieci będą komponować, dyrygować i śpiewać. 
 

Więcej o utworze Syrena. Melodramma aeterna, a także przemyślenia kompozytora dotyczące nie tylko utworu można znaleźć na blogu Aleksandra Nowaka, a szczegółowy plan AUKSODRONE dostępny jest na stronie festiwalu.
 

Płyta Drach. Dramma per musica powstała we współpracy z Miastem Tychy, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy oraz festiwalem AUKSODRONE. Partnerem wydania albumu Drach. Dramma per musica jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
 

***
 

AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów, wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności. Syrena. Melodramma aeterna zostanie zarejestrowana przez Program 2 Polskiego Radia i zabrzmi po raz pierwszy 14 listopada o godz. 20:00. Zachęcamy do wysłuchania najnowszego dzieła duetu Nowak/Twardoch na antenie radiowej Dwójki oraz do śledzenia streamingu video na Facebooku. 


Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.