Aktualności
#Powtórkazmuzyki 10. Dialog z tradycją
2021-10-19
Historia lubi się powtarzać. Ta muzyczna też. A inspiracje przeszłością mogą przynieść niezwykle twórcze efekty w teraźniejszości – przykładem, który możemy przytoczyć od ręki jest choćby płyta GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, na której tradycja i współczesność nawiązują bardzo owocny dialog.
Na to, że uprawianie muzyki „nowej” nie musi oznaczać odrzucenia „starej”, moc dowodów przynoszą dzieła XX-wiecznych i współczesnych kompozytorów polskich wszystkich generacji. Takie, w których odbywa się żywy dialog z bliższą czy dalszą tradycją oraz kreatywne jej odczytywanie. Formy, poziomy i zakresy tego dialogu bywają najróżniejsze i mieścić się mogą zarówno w formule muzycznego neoklasycyzmu, łącznie z archaizacją, jak i w szeroko pojętej ponowoczesności wraz z typową dla niej grą konwencji. Zaistniałe odwołania do muzycznej „mądrości wieków” równoważone są zwykle poprzez równie czytelne nawiązania do współczesności. W dialogujących z tradycją utworach nie są to jednak kategorie sprzeczne, lecz splatające się ze sobą w nową, spójną i oryginalną jakość.
Grafika: TOFU Studio
dialog z tradycją:
• R. Twardowski (Sequentiae de SS. Patronis Polonis),
• Z. Bujarski (Pawana dla oddalonej na orkiestrę smyczkową),
• M. Ptaszyńska (Kochankowie z klasztoru Valldemosa),
• A. Nowak (Sudden Rain),
• D. Przybylski (Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem),
• A. Kwieciński (Canzon de’ baci na głos i orkiestrę),
• R. Maciejewski (Missa pro defunctis),
• S. Kisielewski (Koncert na orkiestrę kameralną),
• G. Bacewicz (Koncert na orkiestrę smyczkową),
• T. Baird (Colas Breugnon)
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.