Aktualności
Znamy program 9. Festiwalu Prawykonań. Kompozytorzy w pełnym blasku
2021-03-09
Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać.
Nowe utwory Marcina Stańczyka, Hanny Kulenty, Aleksandra Nowaka, Jerzego Kornowicza i wielu innych znakomitych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią po raz pierwszy podczas tegorocznego Festiwalu Prawykonań. To dziewiąta edycja wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W tym roku festiwal odbędzie się w zmienionej formule. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 18 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad. „Najważniejsze pozostaje bez zmian – ten festiwal daje możliwość przyjrzenia się najciekawszym nowym zjawiskom w polskiej muzyce, zetknięcia z twórczością szerokiej grupy kompozytorów reprezentujących różne pokolenia i podążających własnymi, odrębnymi ścieżkami. Podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać. Razem z nimi odkrywamy nowe wątki, stawiamy pytania i szukamy odpowiedzi”, mówi dyrektor NOSPR Ewa Bogusz-Moore.
Jakie wątki podejmują zaproszeni kompozytorzy? W tym roku podczas festiwalu będziemy zastanawiać się między innymi nad teatralnością muzyki i analizować skomplikowaną siatkę powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Nie zabraknie muzyki chóralnej – nowe kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Romualda Twardowskiego i Krzysztofa Wołka 20 listopada wykona Camerata Silesia. Sporo będzie także nawiązań do literatury. Jesienią razem z AUKSO zaprosimy najmłodszych słuchaczy na wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Natomiast podczas koncertu zamykającego festiwal 26 listopada po raz pierwszy w Polsce zabrzmi 3x3 Agaty Zubel. To mocny międzynarodowy akcent na finał – kompozycję wykona znakomita orkiestra Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela.
Wiosenna odsłona festiwalu to w sumie dwa koncerty i dwie artystyczne instalacje. Jesienią planowanych jest kolejnych sześć koncertów. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl. Festiwal Prawykonań jest pomyślany jako wydarzenie hybrydowe – z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w internecie. Sprzedaż biletów na koncerty rozpocznie się w marcu.
Najczęściej czytane:
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.
Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.