Aktualności
Sławomir Kupczak i Krzysztof Wołek: prawykonania na festiwalu Musica Electronica Nova
2021-05-21
W tym roku przypada 10. edycja festiwalu Musica Electronica Nova, jednego z najważniejszych wydarzeń wokół muzyki współczesnej. Kolejne koncerty, określane mianem „Rytuałów”, składają się na pięć dni artystycznych doświadczeń. Organizatorzy zapraszają do szukania odpowiedni na pytania o granice geograficzne w sztuce i nowych technologiach, przenikanie kultur czy inspirację tradycją. W ramach dwóch koncertów prawykonane będą utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Sławomira Kupczaka i Krzysztofa Wołka.
Rytuał: Log in / log out to koncert Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich, w którego programie znalazł się utwór Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę Sławomira Kupczaka. Kompozytor wykona partie elektroniczną, a towarzyszyć mu będzie Joanna Freszel – sopranistka, dla której nie ma dźwięków niemożliwych – oraz znakomity wiolonczelista Tomasz Skweres. Rococo można rozmaicie rozumieć, jednak dla samego kompozytora ten utwór to „muzyczna refleksja na temat chocholego tańca”. Prawykonanie utworu zaplanowane jest online na 26 maja, godz. 20:00.

ElettroVoce, zespół tworzony przez Agatę Zubel i Cezarego Duchnowskiego, świętuje 20 lat istnienia. Rytuał: Głos będzie koncertem jubileuszowym, w ramach którego znany duet prawykonana utwór Krzysztofa Wołka Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics. Poszukując odpowiedniego tekstu, kompozytor zdecydował się zaprosić do współpracy młodą amerykańską poetkę Zoey Morris, która napisała „znakomity, bardzo osobisty, zmysłowy, intymny i jednocześnie wulgarny tekst oddający jej przeżycia jako osoby queer z czasu pandemii i odosobnienia”. Utwór po raz pierwszy zabrzmi dla publiczności w Sali Czerwonej NFM 27 maja o godz. 20:00. Koncert nie będzie transmitowany online.
Koncert Rytuał: Log in / log out będzie transmitowany na profilach na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Narodowego Forum Muzyki i Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich.
26 maja, godz. 20:00: Sławomir Kupczak – Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę [online]
27 maja, godz. 20:00: Krzysztof Wołek – Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.