Aktualności
170. rocznica urodzin Antoniego Stolpego
2021-05-23
Dzisiaj obchodzimy 170. rocznicę urodzin Antoniego Stolpego, kompozytora, którego utwory Polskie Wydawnictwo Muzyczne przywraca światu w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Wiele z utworów Antoniego Stolpego pozostawało do tej pory jedynie w rękopisach, między innymi w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej – wydania przygotowywane przez PWM będą w większości pierwszymi wydaniami utworów tego kompozytora.
Antoni Stolpe (1851-1872) to jeden z największych talentów kompozytorskich i pianistycznych w muzyce polskiej drugiej połowy XIX wieku. Już jego debiut kompozytorski spotkał się z entuzjazmem ówczesnej krytyki (Antoni miał wówczas 16 lat!), a i współcześni znawcy tematu wysoko oceniają jego dorobek twórczy: Bogata i niezwykle obiecująca twórczość młodego A. Stolpego wprawia w zdumienie opanowaniem warsztatu kompozytorskiego, dynamizmem, elementami oryginalnymi – talentem, który nie mógł się dalej rozwijać (Irena Poniatowska, Twórczość muzyczna w drugiej połowie XIX wieku, Sutkowski Edition Warsaw, Warszawa 2010).
Pochodził z rodziny muzyków – odebrał bardzo dobre wykształcenie w tej dziedzinie (był między innymi uczniem Stanisława Moniuszki). W roku 1867 szesnastoletni Stolpe ukończył naukę z najwyższymi nagrodami w dziedzinie fortepianu i kompozycji, by już dwa lata później wyjechać na studia muzyczne do Berlina. Miał już wtedy w swoim dorobku kompozytorskimm.in. Symfonię a-moll, uwertury orkiestrowe, utwory kameralne, miniatury fortepianowe i pieśni. Jego karierę przerwała choroba. Antoni Stolpe 7 września 1872 roku w wielu zaledwie 21 lat. We wstępie do nowych wydań utworów fortepianowych Stolpego Artur Bielecki pisze: To jedna z najsmutniejszych dat w historii muzyki polskiej: (…) tego dnia zmarł przedwcześnie fenomenalnie uzdolniony kompozytor i pianista, przed którym dopiero co otwierała się droga do wielkiej, międzynarodowej kariery.
Dzieło Antoniego Stolpego – jeśli rozpatrywać je w kontekście długości życia artysty – jest imponujące: to około 60 tytułów! W katalogu PWM – oprócz orkiestrowej Uwertury a-moll oraz będącej w katalogu PWM od 1957 roku, ale teraz ‘odświeżonej’ Sonaty d-moll – pojawiły się dwa kolejne zeszyty z utworami fortepianowymi: Moment musical, Variations oraz zbiór pod tytułem Utwory wybrane. W planie wydawniczym widnieją kolejne kompozycje Antoniego Stolpego. Już dzisiaj cieszymy się na ich bliskie premiery.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.