Aktualności
Morze, góry i Dunaj: lipcowe prawykonania utworów z katalogu PWM
2021-07-15
Już pod koniec lipca polska muzyka najnowsza będzie brzmiała od Bałtyku do Tatr. Nie zabraknie też zagranicznych atrakcji. Korzystając z nadmorskich uroków będzie można usłyszeć nową kompozycję Mikołaja Piotra Góreckiego, zaś po spacerze górskimi szlakami – uczestniczyć w premierowym wykonaniu dzieła Aleksandra Lasonia. Natomiast na odwiedzających Wiedeń czeka prawykonanie kompozycji Aleksandra Nowaka inspirowanej twórczością Stanisława Lema. A to wszystko w przeciągu zaledwie trzech dni.
Baltic Neopolis Festival odbywa się w tym roku po raz siódmy. Mający miejsce w różnych miastach Polski cykl koncertów obejmie swoim zasięgiem także Szczecin. 28 lipca podczas wydarzenia w tamtejszym Kościele pw. św. Jana Ewangelisty prawykonana będzie Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego. Partie koncertującej czwórki wykonają Emanuel Salvador i Sławomira Wilga (skrzypce) oraz Emilia Goch Salvador (altówka) i Konstantin Heidrich (wiolonczela). Towarzyszyć im będzie – jakże by inaczej – Baltic Neopolis Orchestra. Koncert będzie powtórzony dzień później w Bazylice konkatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kołobrzegu, trafiając do szerszej publiczności zebranej wokół XIX Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka w Katedrze” i zarazem wieńcząc tegoroczny Baltic Neopolis Festival.
Na tych, którym 28 lipca bardziej po drodze na południe Polski, czeka 44. odsłona Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Tego dnia w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego zabrzmi po raz pierwszy Ananda na kwintet smyczkowy Aleksandra Lasonia – przedstawiciela Pokolenia Stalowowolskiego, kompozytora, który w tym roku obchodzi swoje 70. urodziny. Utwór prawykona Kwartet Śląski, przy fortepianie zasiądzie Tymoteusz Bies – młody pianista mający na swoim koncie szereg wyróżnień i międzynarodowe portfolio koncertowe. „Nasze zaproszenia przyjęli wybitni wykonawcy, którzy niestrudzenie od wielu lat propagują twórczość dzisiejszych 70-latków – młody wiek wielu z nich potwierdza jedynie, iż muzyka Pokolenia '51 wciąż cieszy się zainteresowaniem tak interpretujących ją kolejnych generacji artystów, jak i spotykających się z nią słuchaczy”, podkreślają organizatorzy.
Jeszcze bardziej na południe? Już dziś w Wiedniu rozpoczyna się trwający miesiąc festiwal ImPulsTanz. 30 lipca w ramach wydarzenia zabrzmi monodram Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka, prawykonany przez przez crème de la crème współczesnej sceny muzycznej: Klangforum Wien i Agatę Zubel. Kompozytor dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, tym razem sam napisał libretto, bazując na opowiadaniu Maska Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Powstała kompozycja jednoczęściowa, kilkuodcinkowa, nieco ponad półgodzinna.
„Lem skonstruował ponurą rzeczywistość. Dziewczyna-Modliszka jest na wiele sposobów odstręczająca, nie jest to pozytywna bohaterka, trudno się z nią utożsamiać. Ale trudno też jej nie współczuć”, komentuje Aleksander Nowak na swoim blogu. „Poznaje smak miłości, piękna i wolności, ale wie, że te wartości i uczucia są w jej wypadku tylko narzędziami. Jeszcze jeden paradoks: sens jej istnienia jest ściśle określony, poznaje go dość szybko, ale odnajdując go nie zyskuje szczęścia, ewentualnie odrobinę satysfakcji. Ciekawe. Szczęście wymaga niewiadomej”. Kompozytor dodaje także, że „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”.
Zatem: morze, góry, czy zagraniczna wycieczka do centrum europejskiej kultury? Niezależnie od wyboru, na miejscu będzie czekać najlepsza polska muzyka w znakomitych interpretacjach.
28.07.2021, godz. 17:00, Zakopane, Aleksander Lasoń – Ananda na fortepian i kwartet smyczkowy
28.07.2021, godz. 19:30, Szczecin, Mikołaj Piotr Górecki – Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową
29.07.2021, godz. 20:30, Kołobrzeg, Mikołaj Piotr Górecki – Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (powtórzenie)
30.07.2021, godz. 20:00, Wiedeń, Aleksander Nowak – Lo firgai. Maska
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.