PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Morze, góry i Dunaj: lipcowe prawykonania utworów z katalogu PWM

2021-07-15

Już pod koniec lipca polska muzyka najnowsza będzie brzmiała od Bałtyku do Tatr. Nie zabraknie też zagranicznych atrakcji. Korzystając z nadmorskich uroków będzie można usłyszeć nową kompozycję Mikołaja Piotra Góreckiego, zaś po spacerze górskimi szlakami – uczestniczyć w premierowym wykonaniu dzieła Aleksandra Lasonia. Natomiast na odwiedzających Wiedeń czeka prawykonanie kompozycji Aleksandra Nowaka inspirowanej twórczością Stanisława Lema. A to wszystko w przeciągu zaledwie trzech dni.
 

Baltic Neopolis Festival odbywa się w tym roku po raz siódmy. Mający miejsce w różnych miastach Polski cykl koncertów obejmie swoim zasięgiem także Szczecin. 28 lipca podczas wydarzenia w tamtejszym Kościele pw. św. Jana Ewangelisty prawykonana będzie Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego. Partie koncertującej czwórki wykonają Emanuel Salvador i Sławomira Wilga (skrzypce) oraz Emilia Goch Salvador (altówka) i Konstantin Heidrich (wiolonczela). Towarzyszyć im będzie – jakże by inaczej – Baltic Neopolis Orchestra. Koncert będzie powtórzony dzień później w Bazylice konkatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kołobrzegu, trafiając do szerszej publiczności zebranej wokół XIX Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka w Katedrze” i zarazem wieńcząc tegoroczny Baltic Neopolis Festival.
 

Na tych, którym 28 lipca bardziej po drodze na południe Polski, czeka 44. odsłona Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Tego dnia w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego zabrzmi po raz pierwszy Ananda na kwintet smyczkowy Aleksandra Lasonia – przedstawiciela Pokolenia Stalowowolskiego, kompozytora, który w tym roku obchodzi swoje 70. urodziny. Utwór prawykona Kwartet Śląski, przy fortepianie zasiądzie Tymoteusz Bies – młody pianista mający na swoim koncie szereg wyróżnień i międzynarodowe portfolio koncertowe. „Nasze zaproszenia przyjęli wybitni wykonawcy, którzy niestrudzenie od wielu lat propagują twórczość dzisiejszych 70-latków – młody wiek wielu z nich potwierdza jedynie, iż muzyka Pokolenia '51 wciąż cieszy się zainteresowaniem tak interpretujących ją kolejnych generacji artystów, jak i spotykających się z nią słuchaczy”, podkreślają organizatorzy. 
 



Jeszcze bardziej na południe? Już dziś w Wiedniu rozpoczyna się trwający miesiąc festiwal ImPulsTanz. 30 lipca w ramach wydarzenia zabrzmi monodram Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka, prawykonany przez przez crème de la crème współczesnej sceny muzycznej: Klangforum Wien i Agatę Zubel. Kompozytor dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, tym razem sam napisał libretto, bazując na opowiadaniu Maska Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Powstała kompozycja jednoczęściowa, kilkuodcinkowa, nieco ponad półgodzinna.


„Lem skonstruował ponurą rzeczywistość. Dziewczyna-Modliszka jest na wiele sposobów odstręczająca, nie jest to pozytywna bohaterka, trudno się z nią utożsamiać. Ale trudno też jej nie współczuć”, komentuje Aleksander Nowak na swoim blogu. „Poznaje smak miłości, piękna i wolności, ale wie, że te wartości i uczucia są w jej wypadku tylko narzędziami. Jeszcze jeden paradoks: sens jej istnienia jest ściśle określony, poznaje go dość szybko, ale odnajdując go nie zyskuje szczęścia, ewentualnie odrobinę satysfakcji. Ciekawe. Szczęście wymaga niewiadomej”. Kompozytor dodaje także, że „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”.


Zatem: morze, góry, czy zagraniczna wycieczka do centrum europejskiej kultury? Niezależnie od wyboru, na miejscu będzie czekać najlepsza polska muzyka w znakomitych interpretacjach. 


 

28.07.2021, godz. 17:00, Zakopane, Aleksander Lasoń – Ananda na fortepian i kwartet smyczkowy

28.07.2021, godz. 19:30, Szczecin, Mikołaj Piotr Górecki – Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową 

29.07.2021, godz. 20:30, Kołobrzeg, Mikołaj Piotr Górecki – Druga przestrzeń op. 55 na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (powtórzenie)

30.07.2021, godz. 20:00, Wiedeń, Aleksander Nowak – Lo firgai. Maska


Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.