Aktualności
Maciej Zieliński wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2021-09-01
W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. Wrzesień to postmodernizm w ujęciu Macieja Zielińskiego.
Maciej Zieliński to jeden z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.
Zieliński jest też znanym i nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Na swoim koncie ma m.in. „New Filmmakers LA Award”, trzy nominacje do Polskich Nagród Filmowych „Orły” oraz nominację do „Crystal Pine Award” na International Sound and Film Music Festival w Chorwacji.
Maciej Zieliński z równą pasją oddaje się muzyce rozrywkowej (współpracował m.in. z Kayah i Anią Dąbrowską), filmowej (m.in. Gry uliczne i Sługi boże), jak i współczesnej. W tej ostatniej, wolnej od wymagań rynku i producentów, Zieliński może w pełni rozwinąć paletę swoich kompozytorskich ambicji i możliwości. Jednym z pierwszych wydanych przez ANAKLASIS krążków jest płyta monograficzna ARCHIPELAG (ANA 004) z muzyką współczesną Macieja Zielińskiego. Postmodernistycznej mnogości wpływów w utworach artysty służy na krążku współpraca z orkiestrą specjalizującą się w łączeniu różnych muzycznych światów, a trudno o zespół bardziej w tej materii doświadczony niż AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia. Od Shining II, inspirowanego zjawiskami optycznymi, ale też wchodzącego w dialog z twórczością Krzysztofa Pendereckiego (jego kompozycje zostały wykorzystane w kultowym dziś horrorze Lśnienie), po Accello Tanguero, w którym instrumentami solowymi są akordeon i wiolonczela, jak na trawestację idiomu tanga przystało – wyraźnie słychać, że ARCHIPELAG to utwory napisane nie tylko na orkiestrę smyczkową, ale i na żywe emocje.
Więcej o płycie ANA 004 można dowiedzieć się w zakładce na stronie ANAKLASIS.
Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Macieja Zielińskiego i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem kompozytora, który przybliża ważne dla artysty kwestie i pozwala lepiej poznać Macieja Zielińskiego.
A – abstrakcja, alienacja, absynth, adrenalina, art, anioł, archi, aura
Alone in a crowd na saksofon altowy i taśmę
A. na saksofon altowy i fortepian
L – liryka, logika, literatura, loteria
Lutosławski in memoriam na obój i fortepian
F – fabuła, fascynacja, Faust, feniks, fikcja, film
Fallen Angel na perkusję i taśmę
A – absurd, aforyzm, akcent, akcja, akustyka, algorytm, anomalia, argument, aplauz
Accello na akordeon, wiolonczelę orkiestrę smyczkową i perkusję
B – barok, biblia, big band, balet, batuta, bemol
Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową
Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę
E – energia, emocje, etyka, etos, euforia, ewolucja, empatia
Elemen T na orkiestrę
T – tango, top, temat, termin, tolerancja, trema, tryton
Three dreams and a lullaby
Tractus na chór mieszany a cappella
Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę
That time of year na zespół wokalny
Time Capsule na orkiestrę
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.