PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

64. „Warszawska Jesień”: dzień 2

2021-09-18

Drugi dzień „Warszawskiej Jesieni” to dzień Elżbiety Sikory, Krzysztofa Knittla i Pierre’a Jodlowskiego – kompozytorów, z którymi spotkania zaplanowane są podczas tegorocznej edycji festiwalu.
 

„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkanie (godz. 12:00) i warsztaty kompozytorskie (godz. 15:00) z Elżbietą Sikorą w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania jednej z ikon polskiej muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkanie jest Aleksandra Bilińska. 
 

„Na poważnie zadajemy sobie teraz pytanie, jak zawiązać takie intymne wspólnoty słuchania na Warszawskiej Jesieni”, piszą o IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ kuratorzy projektu: Krzysztof Marciniak i Joanna Zabłocka. „Część pierwsza, IDŹ, AŻ USŁYSZYSZ sobie, to klasyczny spacer dźwiękowy. Nie ma tu rekwizytów, nie ma głośników, jest słuchaczka, a wokół niej – nienaruszony pejzaż dźwiękowy warszawskiego Żoliborza. Nienaruszony do czasu, aż zostanie usłyszany za pomocą którejś z metod opracowanych przez Aleksandrę Kowalczyk, Magdalenę Barszcz i Gustawa Gliwińskiego. Akt słuchania staje się wsobną formą komponowania rzeczywistości”. Na spacer dźwiękowy zapraszamy o godz. 13:00 do Parku im. Stefana Żeromskiego od strony wejścia od Pl. Wilsona. Wstęp wolny, spacery odbywają się w małych, niezmiennych, wcześniej ustalonych grupach, liczba miejsc jest ograniczona – obowiązują zapisy.
 

O godz. 17:00 zapraszamy na Koncert na Przyczółku Grochowskim Krzysztofa Knittla. To wyjątkowe, niemal rodzinne wydarzenie, do którego stworzenia „ważną inspiracją były wspomnienia z dzieciństwa, gdy na podwórkach i ulicach można było spotkać i posłuchać wędrownych muzykantów”, wspomina Knittel. „Najważniejszy impuls twórczy pochodzi od samych muzyków – od przyjaciół, bliższych i dalszych znajomych, których talent i umiejętności z pewnością docenią mieszkańcy Przyczółka i słuchacze festiwalu. Będą grać w różnych miejscach osiedla i nad jeziorem, punkty te zostały zaznaczone na mapce dostępnej dla wszystkich słuchaczy. Zagrają niektóre z moich utworów lub tylko wybrane ich części, będą też niezależnie, a czasami wspólnie improwizować i to jest ich wyjątkowa i najcenniejsza umiejętność – twórczego dialogu poprzez muzykę”. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 
 

Natomiast o 19:30 w ATM-ie odbędzie się prawykonanie utworu Alan-T. Pierre’a Jodlowskiego. To wielogatunkowy utwór kameralny na śpiewaczkę, aktora, pięcioro muzyków oraz aparat audiowizualny. Utwór oparty jest na życiorysie słynnego matematyka, Alana Turinga. „Trajektoria życia tej niezwykłej postaci i jej związki ze społeczeństwem zasługują na ponowne zbadanie. Geniusz i wielkie historyczne znaczenie dorobku Turinga wydają się ostro kontrastować z jego statusem społecznym i rolą ofiary. W tragiczny sposób uosabia on historię XX wieku: wniósł ogromny wkład w rozwój nauki, a zarazem stał się ofiarą ciemnych sił i głębokiej nietolerancji – tylko dlatego, że był inny”, czytamy w opisie utworu na stronie Festiwalu. 


 

Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl 

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.