Aktualności
Startuje VIII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara w Filharmonii Gorzowskiej
2021-10-15
Już dziś startuje VIII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, wydarzenie organizowane przez Filharmonię Gorzowską. Ósma edycja to sześć koncertów, spektakl taneczny, pokaz filmowy, gra dla młodzieży, a także wystawa fotografii Bartka Barczyka, której Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem.
VIII Festiwal Muzyki Współczesnej im. W. Kilara, odbywający się między 15 a 29 października, to kontynuacja podjętej przez Filharmonię Gorzowską w 2013 roku inicjatywy artystycznej będącej pierwszym w regionie lubuskim festiwalem, który kładzie nacisk na propagowanie muzyki XX i XXI wieku. Głównym celem wydarzenia jest popularyzacja muzyki współczesnej poprzez różnorodne formy działań artystycznych wśród jak najszerszej grupy odbiorców, w tym również młodzieży i dzieci.
Koncert inaugurujący Festiwal odbędzie się w piątek 15 października. Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej pokieruje gościnnie Wojciech Michniewski, zaś na scenie wystąpi trio jazzowe (Piotr Schmidt – trąbka, Andrzej Święs – kontrabas, Sebastian Kuchczyński – perkusja) oraz znakomita sopranistka Ewa Tracz. W programie znalazły się utwory kompozytorów związanych z PWM-em: Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Knittla i Wojciecha Kilara.
Koncert otwierający festiwal poprzedzi wernisaż wystawy fotografii Bartka Barczyka Twarze muzyki współczesnej, której partnerem jest PWM. Znaczącą jej część stanowią zdjęcia wykonane dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na potrzeby projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego w 100-lecie Niepodległości.

„Na wystawie zaprezentowane będą portrety najwybitniejszych polskich twórców: Krzysztofa Pendereckiego, Agaty Zubel, Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauzego, Zbigniewa Penherskiego i oczywiście Wojciecha Kilara”, komentuje Barczyk. „Za wszystkimi tymi fotografiami stoją bardzo ciekawe spotkania i historie, wzruszenia, opowieści. Na wystawie pojawią się również portrety młodych artystów, ponieważ chcę zwrócić uwagę na tych ambitnych, niezwykle zdolnych ludzi ze świata muzyki klasycznej. Stąd zdjęcia z sesji z Szymonem Nehringiem – znakomitym młodym pianistą, czy Dobrawą Czocher – niezwykle utalentowaną wiolonczelistką. Będą też zdjęcia Adama Sztaby, którego uwielbiam za poczucie humoru i dystans oraz wielki profesjonalizm. Chcę pokazać na tej wystawie, że świat przedstawicieli muzyki klasycznej jest bardzo szeroki i barwny, a znane nam postaci mają także pozaestradowe oblicze”, dodaje.
Wystawa Twarze muzyki współczesnej otwarta zostanie przez Bartka Barczyka w Filharmonii Gorzowskiej w piątek 15 października o godz. 18:00 i poprzedzi inaugurację VIII Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Można ją odwiedzić do 29 października.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.