Aktualności
AUKSODRONE już 5 listopada
2021-10-25
Tegoroczny festiwal AUKSODRONE będzie pełen koncertów, spotkań i wydarzeń dla dzieci. Oprócz trzech dni z dziełami dramatycznymi Alka Nowaka i Szczepana Twardocha oraz premiery płytowej od ANAKLASIS, zapraszamy na wydarzenia poświęcone kompozytorom-jubilatom. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Drach. Dramma per musica i Syrena. Melodrama aeterna – te dwa dzieła dramatyczne duetu Nowak-Twardoch miały premiery podczas dwóch poprzednich edycji festiwalu. Przyszedł czas na finalną część trylogii: Pokora. Dramma giocoso zabrzmi w całości pierwszego dnia festiwalu, 5 listopada.
„»Trylogiczność« nie będzie oczywista, ale będzie”, komentuje związki Pokory z wcześniejszymi swoimi utworami do tekstów Twardocha Alek Nowak. „Czytając tekst, myśląc też o Drachu i o Syrenie widzę siatkę analogii i łączników. Nie tylko między tymi tekstami, ale też między nimi i światem. Między historią ogólną i historią moją własną. Między tym co dziś, co rok temu, co sto lat temu i co tysiąc lat temu. […] W Drachu była cykliczność, w Syrenie lustrzana symetria, tu będzie element powtarzalności i symetria zaburzona”.
Warto dodać, że Pokora – podobnie jak Drach i Syrena – zostanie niebawem zarejestrowana i wydana przez markę ANAKLASIS w serii OPERA! Natomiast wszyscy miłośnicy muzyki nagradzanego duetu już 5 listopada będą mogli dodać do posiadanego na kompakcie lub winylu Dracha wydaną przez ANAKLASIS Syrenę na płycie CD, która tego dnia trafi do sprzedaży.
Na AUKSODRONE będzie także czas na świętowanie. W tym roku swoje 70. urodziny obchodzą Aleksander Lasoń i Eugeniusz Knapik, byłby to także okrągły jubileusz Andrzeja Krzanowskiego. Podczas trzech festiwalowych dni usłyszymy monograficzne koncerty z utworami przedstawicieli Pokolenia Stalowowolskiego. Będzie napisany w 2006 roku trzyczęściowy utwór AUKSO na orkiestrę smyczkową, którego tytuł jednoznacznie wskazuje dedykację (Lasoń), liryczna, nawiązująca do tradycji muzycznej romantyzmu i baroku II Symfonia (Krzanowski) oraz znajdujące się w kanonie muzyki XX wieku Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową oraz Corale, interludio e aria, z Magdaleną Maliszewską na flecie i Marcinem Świątkiewiczem na klawesynie (Knapik).
Dopełnieniem koncertów będą rozmowy prowadzone w ramach „Strefy Ruchu” przez redaktorów „Ruchu Muzycznego”. Zapraszamy na spotkania z artystami, którzy na AUKSODRONE pojawią się w roli twórców bądź wykonawców: Aleksandrem Lasoniem i Piotrem Orzechowskim ‘Pianohooliganem’, Alkiem Nowakiem i Szczepanem Twardochem, Grażyną Krzanowską i Krzysztofem Herdzinem oraz z Eugeniuszem Knapikiem i Dominikiem Wanią.
Nie zabraknie także atrakcji dla najmłodszych, którzy w trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE wspólnie z prowadzącą, Asi Miną, zastanowią się, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Jako przykłady posłużą wybitne osobistości świata muzyki, sportretowane w wydanych przez PWM zeszytach z serii „Gama i Pasażerowie”: Najdzielniejszy z dziadków – Krzysztof Penderecki, Marszałek Bimbus – Jerzy Maksymiuk i Aga Jaga – Agata Zubel. Będzie to okazja do poznania ich fascynujących historii podczas czytania i udźwiękawiania fragmentów książeczek. Będzie komponowanie, dyrygowanie i śpiewanie! A wszystko po to, żeby udowodnić, że można być kompozytorem, dyrygentem i muzykiem jednocześnie.
Szczegółowy harmonogram oraz dodatkowe informacje znajdują się na stronie festiwalu AUKSODRONE.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.