PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wyostrz słuch – ANAKLASIS świętuje drugie urodziny

2021-11-22

„Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać?” Wytwórnia ANAKLASIS kolejny rok zadaje to pytanie
i zachęca do zagłębienia się w zbiory polskiej muzyki współczesnej
z najwyższej półki.

 

Młoda, bo zaledwie dwuletnia wytwórnia płytowa, w dniu swoich urodzin może pochwalić się imponująco obszernym katalogiem złożonym z aż dwudziestu czterech płyt. ANAKLASIS zapowiada jednak, że to wciąż dopiero początek odkrywania najciekawszych zjawisk polskiej muzyki współczesnej! Wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy, szerokie spektrum gatunków – wydawca wszystko to proponuje słuchaczowi zebrane i usystematyzowane w sześciu prężnie rozwijających się seriach.

 

 

Entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez ostatni rok wzbogaciła się o osiem albumów, w tym aż dwa czarne krążki. ANAKLASIS na swoim koncie ma już najważniejszą polską nagrodę fonograficzną, Fryderyka 2021 oraz kilka prestiżowych nominacji.

Pomarańczowa seria REVISIONS, zbierająca dzieła eksperymentalne, przekraczające granice i czerpiące z pograniczy muzycznych światów, zdecydowanie przodowała w nowościach. To właśnie w jej ramach Bester Quartet wskrzesił muzykę łódzkiego kompozytora Dawida Bajgelmana i w autorskich aranżacjach lidera Jarosława Bestera przywołał ducha żydowskiej tradycji muzycznej. Płyta BAJGELMAN. GET TO TANGO (ANA 013) to istna panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych szlagierów okresu międzywojnia oraz pełnych smutku gettowych tang ubarwionych czołowymi polskimi wokalami jazzowymi Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.

To nie koniec jazzowych nowości w pomarańczowych barwach! Winylową linię REVISIONS otworzył High Definition Quartet, który to, ku radości melomanów, przeniósł starosłowiańskie rytuały wywoływania duchów na płytę gramofonową. DZIADY (ANA 007 LP) odprawia zespół pod przewodnictwem Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiegonw towarzystwie gigantów ambientu i muzyki elektronicznej: Williama Basinskiego, Krzysztofa Knittela, Roberta Richa, Christiana Fennesza i Igora Boxxa z duetu Skalpel.

Jak to mówią: kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
A to nie jedyna czarna płyta sygnowana marką ANAKLASIS zasilająca w tym roku tę serię!

Perła w koronie katalogu REVISIONS zabiera w podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości. GREAT ENCOUNTERS, album o symbolicznym numerze ANA 075, którym świętowano 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, to krążek wyjątkowy pod wieloma względami. Zarówno wersja kompaktowa, jak i winylowa zostały obleczone nie w pomarańczowe barwy serii, a w PWM-ową słoneczną żółć. Projekt współtworzony przez współczesnych mistrzów rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej składał się z kompozycji Adama Bałdycha, Krzysztofa Herdzina, Adama Pierończyka i Adama Sztaby, którzy zmierzyli się z tytanami polskiej klasyki. Brawurowe miejscami interpretacje Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego doczekały się do tej pory dwóch wykonań estradowych – 6 czerwca w formie transmisji online i 13 października, już na żywo, jako „Wielkie spotkania” w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

„To przedsięwzięcie to wizytówka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dziś. Wydawnictwa, które z jednej strony zajmuje się przeszłością, ale także w sposób twórczy wskazuje tropy do podjęcia na przyszłość” – komentował dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

Zieloną barwę SOUNDS w drugim roku istnienia ANAKLASIS przyjęły kobiety: na płycie POLISH HEROINES OF MUSIC (ANA 014) usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel w wykonaniu Orchestre Pasdeloup pod przewodnictwem Marzeny Diakun. „To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia” – podkreśla dyrygentka. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”. Jak dowiadujemy się z albumu, „kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty” – nie sposób się nie zgodzić, zwłaszcza, kiedy tę silną kobiecą grupę serii SOUNDS przejrzystym brzmieniem dzwonów doskonale uzupełnia Monika Kaźmierczak, wykonująca na albumie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016) utwory skomponowane przez Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Agatę Zubel i Elżbietę Sikorę.

W błękitnej serii PORTRAITS tym razem główną rolę zagrał Marcin Stańczyk, oczarowując słuchaczy swoją filozofią muzyki, zamkniętą w dwupłytowym zestawie ACOUSMATIC MUSIC (ANA 015). Stańczyk zakwestionował sztywne role zmysłów i spojrzał na proces słuchania z nowej perspektywy przy pomocy muzyki akuzmatycznej, zmuszając niejako odbiorcę do skoncentrowania się na czystym dźwięku na pograniczu jawy i snu.

Doskonałym podsumowaniem drugiego roku działalności wytwórni jest wzbogacenie katalogu ANAKLASIS o wyjątkową serię OPERA, którą zapoczątkował i wciąż rozwija niezwykły duet artystów: Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. DRACH. DRAMMA PER MUSICA autorstwa tej niezwykłej dwójki podbił serca słuchaczy i zdobył szereg wyróżnień, a zaledwie kilka dni temu pod auspicjami ANAKLASIS ukazała się druga część zapowiadanej przez Nowaka trylogii – SYRENA. MELODRAMA AETERNA – tym razem z oryginalnym librettem Twardocha. Na liście wykonawców same najznakomitsze osobistości polskiej sceny muzycznej: Ewa Biegas, Joanna Freszel oraz Jan Jakub Monowid, którzy już po raz kolejny podejmują się współpracy z kompozytorem. To nie koniec plejady gwiazd; śpiewakom towarzyszą postaci takie jak wirtuozowski saksofonista Bartłomiej Duś, Daniel Popiałkiewicz na gitarze elektrycznej, Piotr Sałajczyk przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Maestro Marka Mosia.

ANAKLASIS zapowiada, że to godne uznania tempo wydawnicze utrzyma, a przegląd nowości ubiegłego roku wróży w nadchodzącym czasie szereg projektów artystycznych zdecydowanie wartych uwagi.

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!



#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS -> www.anaklasis.pl.

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.