PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Znamy laureatów 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego

2021-12-09

Pierwszą nagrodę 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej zdecydowało przyznać Bartoszowi Witkowskiemu za utwór Chop(p)-IN-g na fortepian.
 

Tematem tegorocznej edycji organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne konkursu przeznaczonego dla młodych kompozytorów była solowa miniatura wirtuozowska inspirowana twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwa elektroniczną. Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniane były przez jury w składzie: Krzysztof Knittel, Sławomir Kupczak, Stanisław Leszczyński, Marta Ptaszyńska (przewodnicząca) oraz Daniel Cichy. Obrady odbyły się 30 listopada br. w formule hybrydowej.

Zwycięska kompozycja – Chop(p)-IN-g Bartosza Witkowskiego – została doceniona za bardzo współczesne, efektowne brzmienie, humor i nasycenie idiomem chopinowskim. Jury zdecydowało też o przyznaniu wyróżnień dla Marcina Wójcika za Étude Hommage à F. Chopin na fortepian oraz dla Adama Potery za It’s alive! Octave etude for piano and tape. Nagrodami dla laureata pierwszego miejsca są 10 000 zł, wydanie utworu nakładem PWM oraz publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji. Wyróżnione kompozycje również zostaną wydane i rekomendowane do wykonania, a ich autorzy otrzymają nagrody rzeczowe.


Danel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego tak podsumowuje tegoroczną edycję Konkursu Ochlewskiego: – Tegoroczny temat Konkursy były tyleż oczywisty, co niezwykle trudny. Bo jak w sposób niebanalny a twórczy, intrygujący a nieoczywisty zinterpretować Chopinowskie dziedzictwo w utworze wirtuozowskim na instrument solo? Okazało się jednak, że przestrzeń do kompozytorskich działań jest spora a kilka prac zwróciło szczególną uwagę jurorów. Cieszę się, że po raz kolejny Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego pozwolił na wyróżnienie ciekawych młodych osobowości.

 

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

 

18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
na
Solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością
Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną


 

LAUREACI

Bartosz Witkowski - Chop(p)-IN-g na fortepian (I nagroda)

Marcin WójcikÉtude Hommage à F. Chopin na fortepian (wyróżnienie)

Adam Potera It’s alive! Octave etude for piano and tape (wyróżnienie)
 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.