Aktualności
Znamy laureatów 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego
2021-12-09
Pierwszą nagrodę 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej zdecydowało przyznać Bartoszowi Witkowskiemu za utwór Chop(p)-IN-g na fortepian.
Tematem tegorocznej edycji organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne konkursu przeznaczonego dla młodych kompozytorów była solowa miniatura wirtuozowska inspirowana twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwa elektroniczną. Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniane były przez jury w składzie: Krzysztof Knittel, Sławomir Kupczak, Stanisław Leszczyński, Marta Ptaszyńska (przewodnicząca) oraz Daniel Cichy. Obrady odbyły się 30 listopada br. w formule hybrydowej.
Zwycięska kompozycja – Chop(p)-IN-g Bartosza Witkowskiego – została doceniona za bardzo współczesne, efektowne brzmienie, humor i nasycenie idiomem chopinowskim. Jury zdecydowało też o przyznaniu wyróżnień dla Marcina Wójcika za Étude Hommage à F. Chopin na fortepian oraz dla Adama Potery za It’s alive! Octave etude for piano and tape. Nagrodami dla laureata pierwszego miejsca są 10 000 zł, wydanie utworu nakładem PWM oraz publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji. Wyróżnione kompozycje również zostaną wydane i rekomendowane do wykonania, a ich autorzy otrzymają nagrody rzeczowe.
Danel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego tak podsumowuje tegoroczną edycję Konkursu Ochlewskiego: – Tegoroczny temat Konkursy były tyleż oczywisty, co niezwykle trudny. Bo jak w sposób niebanalny a twórczy, intrygujący a nieoczywisty zinterpretować Chopinowskie dziedzictwo w utworze wirtuozowskim na instrument solo? Okazało się jednak, że przestrzeń do kompozytorskich działań jest spora a kilka prac zwróciło szczególną uwagę jurorów. Cieszę się, że po raz kolejny Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego pozwolił na wyróżnienie ciekawych młodych osobowości.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
na
Solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością
Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną
LAUREACI
Bartosz Witkowski - Chop(p)-IN-g na fortepian (I nagroda)
Marcin Wójcik – Étude Hommage à F. Chopin na fortepian (wyróżnienie)
Adam Potera – It’s alive! Octave etude for piano and tape (wyróżnienie)
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.