Aktualności
WRZESIEŃ: złota polska jesień
2022-09-28
Złota, polska… Warszawska! Każdy, kto ciekaw jest nowej muzyki, wie, że szukać jej trzeba gdzieś między Filharmonią Narodową, Studiem Lutosławskiego i rozmaitymi nieoczywistymi, często postindustrialnymi przestrzeniami.
Co roku, od 60 z hakiem lat, narzeka się na program Warszawskiej Jesieni: że za mało odważny / zbyt awangardowy (niepotrzebne skreślić), ale i tak „się chodzi”. To tam słuchano w skupieniu Pasji według św. Łukasza Pendereckiego i rozprawiano o jego późniejszym zwrocie estetycznym, tam dyskutowano o nowych dziełach Lutosławskiego i odrabiano zaległości z zakazanego przez lata Panufnika. To także tam wielu po raz pierwszy usłyszało na żywo elektronikę Bouleza, minimalistyczne dzieła Reicha, Grisey’owską muzykę spektralną…
Warszawska Jesień to też „szkoła polska”. Wybuch awangardy i późniejszy, nie mniej spektakularny odwrót od niej. Nowy romantyzm. Jedyny w swoim rodzaju surkonwencjonalizm. Elektronika ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Po wielu latach młodzi ludzie odkryli na nowo sonorystyczne dzieła przeszłości. Wychowanych na dzisiejszej, bogatej w ekstrema muzyce popularnej młodych słuchaczy nie szokują już abstrakcyjne obiekty dźwiękowe. Są postrzegane jako dobro naszej kultury. Dziś publiczności dużo bliżej do muzyki współczesnej niż jeszcze pół wieku temu. A na Warszawskiej Jesieni nowe talenty wyrastają jak prawdziwki po wrześniowym deszczu.
Adam Suprynowicz

Grafika: Doby Skład
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Baird (1928–1981), Etiuda (1961) 7'
Paweł Hendrich (1979), Absusurrus (2019), 18'
Wojciech Kilar (1932–2013), Générique (1963), 5'
Jerzy Kornowicz (1959), Zorze IV Melos-Ethos dla 15 wykonawców (2006), 9'
Kazimierz Serocki (1922–1981), Epizody (1959), 11'
Marcin Stańczyk (1977), Nibiru – La rivoluzione della terra sconosciuta (2009), 7'
Wojciech Ziemowit Zych (1976), Solilokwium. Pejzaż myśli zamarzłych (1999/2007), 14'
Najczęściej czytane:
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna premiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.