Aktualności
WRZESIEŃ: złota polska jesień
2022-09-28
Złota, polska… Warszawska! Każdy, kto ciekaw jest nowej muzyki, wie, że szukać jej trzeba gdzieś między Filharmonią Narodową, Studiem Lutosławskiego i rozmaitymi nieoczywistymi, często postindustrialnymi przestrzeniami.
Co roku, od 60 z hakiem lat, narzeka się na program Warszawskiej Jesieni: że za mało odważny / zbyt awangardowy (niepotrzebne skreślić), ale i tak „się chodzi”. To tam słuchano w skupieniu Pasji według św. Łukasza Pendereckiego i rozprawiano o jego późniejszym zwrocie estetycznym, tam dyskutowano o nowych dziełach Lutosławskiego i odrabiano zaległości z zakazanego przez lata Panufnika. To także tam wielu po raz pierwszy usłyszało na żywo elektronikę Bouleza, minimalistyczne dzieła Reicha, Grisey’owską muzykę spektralną…
Warszawska Jesień to też „szkoła polska”. Wybuch awangardy i późniejszy, nie mniej spektakularny odwrót od niej. Nowy romantyzm. Jedyny w swoim rodzaju surkonwencjonalizm. Elektronika ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Po wielu latach młodzi ludzie odkryli na nowo sonorystyczne dzieła przeszłości. Wychowanych na dzisiejszej, bogatej w ekstrema muzyce popularnej młodych słuchaczy nie szokują już abstrakcyjne obiekty dźwiękowe. Są postrzegane jako dobro naszej kultury. Dziś publiczności dużo bliżej do muzyki współczesnej niż jeszcze pół wieku temu. A na Warszawskiej Jesieni nowe talenty wyrastają jak prawdziwki po wrześniowym deszczu.
Adam Suprynowicz
Grafika: Doby Skład
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Baird (1928–1981), Etiuda (1961) 7'
Paweł Hendrich (1979), Absusurrus (2019), 18'
Wojciech Kilar (1932–2013), Générique (1963), 5'
Jerzy Kornowicz (1959), Zorze IV Melos-Ethos dla 15 wykonawców (2006), 9'
Kazimierz Serocki (1922–1981), Epizody (1959), 11'
Marcin Stańczyk (1977), Nibiru – La rivoluzione della terra sconosciuta (2009), 7'
Wojciech Ziemowit Zych (1976), Solilokwium. Pejzaż myśli zamarzłych (1999/2007), 14'
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.