PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polskie Wydawnictwo Muzyczne symbolicznie dla Ukrainy

2022-03-02

Instytucje kultury podejmują działania, aby solidarnie okazać wsparcie dotkniętym wojną mieszkańcom Ukrainy i przybywającym do Polski uchodźcom. Mając świadomość, jak ważne są także symboliczne gesty w sferze kulturalnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało profesjonalne opracowanie hymnu Ukrainy na orkiestrę symfoniczną do swobodnego wykorzystania.
 

Filharmonie włączają do programów koncertów utwory ukraińskich kompozytorów, chcąc nie tylko szerzyć w Polsce tamtejszą kulturę, ale też dodać otuchy tym, którym udało się przedostać do Polski zza wschodniej granicy. Solidarnie angażując się w podejmowane akcje, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało profesjonalne opracowanie na orkiestrę symfoniczną hymnu narodowego naszych sąsiadów. Materiał nutowy do bezpłatnego wykorzystania przez zespoły orkiestrowe z możliwością wykonania z chórem mieszanym, został opracowany przez redaktora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, kompozytora Emila Wojtackiego. Partytura i głosy są dostępne do pobrania na portalu Polska Biblioteka Muzyczna. Pobranie nie wymaga logowania do systemu.

Oprócz wersji instrumentalnej dostępne jest też opracowanie na chór mieszany a cappella z tekstem ukraińskim i polską transkrypcją. Opracowanie zostało również włączone do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a analogowa wersja materiału nutowego jest dostępna do bezpłatnego wypożyczenia za pośrednictwem strony internetowej PWM-u.
 



Już sama historia hymnu ukazuje waleczność narodu. Autorem słów jest Pawło Czubynski. W 1862 roku narodowowyzwoleńczy tekst nie mógł ukazać się w Kijowie drukiem, dlatego do Lwowa przemycił go Paulin Święcicki – poeta i uczestnik powstania styczniowego. Tekst ukazał się w tamtejszej prasie. W 1863 roku Mychajło Werbycki, grekokatolicki ksiądz, opracował go muzycznie. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce prawdopodobnie we lwowskim teatrze muzycznym w 1864 roku. Powstała pieśń zyskała tak dużą popularność, że w 1917 roku Ukraińska Centralna Rada uznała ją za hymn narodowy. Później, w czasie nastania rządów komunistycznych, jej wykonywanie zostało zabronione – aż do czasu odzyskania niepodległości. Funkcjonująca przez wieki pieśń doczekała się około 20 wersji. Dopiero w 2003 roku Rada Najwyższa ustaliła obowiązujące brzmienie pierwszego wersu: „Nie umarły jeszcze Ukrainy chwała i wolność”.
 

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!