Aktualności
Marta Ptaszyńska odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej
2022-04-06
Podczas monograficznego koncertu Marty Ptaszyńskiej w Konsulacie RP w Chicago muzycy zespołu Zafa Collective zaprezentowali sześć kompozycji polskiej twórczyni. Wydarzeniu towarzyszyło uhonorowanie artystki Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Odznaczenie było do ostatniej chwili utrzymywane przed kompozytorką w tajemnicy.
„To było specjalne wydarzenie. Dla specjalnej osoby, niezwykłej kobiety. Lider grupy Zafa Collective, Joshua Graham, zapytał, czy konsulat byłby zainteresowany współpracą przy ich koncercie z muzyką Marty Ptaszyńskiej. Odpowiedź z naszej strony była jasna”, powiedziała Małgorzata Bąk-Guzik, Konsul RP w Chicago, dla Telewizji Polvision. „Marta Ptaszyńska jest bardzo ważną osobą dla Polonii. Jest świetnym ambasadorem polskości w Stanach Zjednoczonych. To zaszczyt, że mogłam osobiście wręczyć jej to odznaczenie”, dodaje.
fot. Jan Sochaczewski
„Marta Ptaszyńska jest istotną postacią nie tylko społeczności polskiej w Chicago, ale również tutejszej społeczności muzycznej”, komentował Joshua Graham. „Jesteśmy bardzo podekscytowani mogąc zagrać koncert z jej muzyką, szczególnie w tym miejscu”.
fot. Jan Sochaczewski
Podczas koncertu zabrzmiało sześć utworów Marty Ptaszyńskiej. Wśród nich były znane klasyki z katalogu kompozytorki, jak Red Rays na flet i fortepian, Graffito na marimbę solo, The White Shadows na skrzypce i fortepian czy Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe. Zabrzmiał też Gates of Light na wiolonczelę i fortepian, utwór prawykonany niedawno przez Cracow Duo, odbyło się także prawykonanie Lullaby for Benjamin na flet altowy i wibrafon – kompozycji, którą Ptaszyńska zadedykowała synowi Grahama urodzonemu w ubiegłym roku.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.